Gå til innhold
Arkivverket

[#1036] Nordmenn i USA 1850?


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Så vidt jeg kan huske fra tidligere innlegg, finnes det en (digitalisert?) oversikt over nordmenn i Amerika også før 1880 (1850?) som dere ennå ikke har fått løyve til å legge ut på nett. Hvis så er tilfelle, lurte jeg på om man kunne be om å få sjekket et navn:Mary Eva Ryerson, visstnok født i Wilton County, Iowa i 1856. Foreldrene kom fra New Jersey. Om de bare gikk av båten der eller virkelig var derfra, vet jeg ikke. Hun skal ha hatt flere søstre og brødre, men jeg vet ikke om de var eldre og/eller yngre enn Mary. Vet ikke heller om hun virkelig er av norsk avstamming, men har sett at Ryerson var et relativt vanlig navn blant nordmenn i Iowa (iflg. Nordmenn i Am. 1880)Takknemlig for enhver hjelp. Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har søkt i databasen over nordmenn i USA 1850 og har funnet 7 personer med navn Rierson/Ryerson:Susannah Ryerson 28 f domestic N 286 1st ward Milwaukee WisconsinJacob Ryerson 3 m Orphan Asylum N 286 1st ward Milwaukee WisconsinLars Rierson 33 m f N 473 Clinton Rock Wisconsin (=Lars Reiersen Halstenrud, utv. 1843 fra Sigdal) Ingerber Rierson 28 f N 473 Clinton Rock Wisconsin (=Ingeborg Narvesdtr Grønhart, utv. 1843 fra Sigdal) Halger Rierson 2 f W 473 Clinton Rock Wisconsin Rier Rierson 1 m W 473 Clinton Rock WisconsinCharles Ryerson 33 m carpenter N 124 Union Town Trinity California (opplysningene: navn, alder, kjønn, fødested, sidetall, township, county, stat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Tusen takk for hjelpa, men har kommet til den konklusjon at damen dessverre ikke var av norsk avstamming... Fikk et tips om en'mailing list' kun for etternavnet Ryerson, og de kunne rask fortelle meg at Mary Eva Ryerson var av nederlandsk avstamming. Ja, ja....Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.