Gå til innhold
Arkivverket

Christen Thode's familie i Trondheim


Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Christen Thode ble født 11.02.1701 i Bergen og døpt i Nykirken. Han ble gift med enken Else Maria Lemwig, født ca. 1700 i Klæbu i Sør-Trøndelag. Vielsen var den 14.2.1738 og de fikk sønnene Hans og Jens Jacob.

Christen var skipper og handelsmann i Trondheim og bror til stiftsprosten Jacob Thode i Domkirken i Trondheim

Christen døde 1. april i 1748 og skiftet etter han ble avholdt i 1760. Av skiftet fremgår at hans sønnner bodde sammen med sin mor i huset i Trondheim. I skiftet varier navnet til Hans som Hans Ch. Thode, Hans Christian Thode og Hans Christensen Thode. Hans Thode ble døpt i Vår Frue Kirke den 2.8.1740.

 

Else Maria Lemwig døde den 3. september i 1773 og det skiftet etter henne i 1774 var fallitt.

Hun var i sitt første ekteskap gift med Christen Andersen Røst. De ble gift den 9.12.1720 og fikk to sønner.

 

Mitt spørsmål er hvor det ble av Hans Thode og hans bror Jens Jacob Thode etter morens død i 1773.

Jeg har ikke funnet de som faddere eller gift i Trondheim i årene frem til 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo:

 

Vielsen 14.2.1738 var i Vår Frue Kirke i Trondheim

Jens Jacob ble døpt den 9.10.1742 i samme kirke

 

I Sverige har jeg kommet over en Christian Thode, som vervet seg i Sverige den 6. juni 1775 ifølge generalmønsterrullen, datert 10. juli 1775 som kan være identisk med Hans Thode.

Christian Thode's fulle navn etter endt militærtjeneste var Johan Christian Thode

Ved dødsfallet den 15.9.1818 i Froarp, Asarums fs. i Blekinge len ble det innført at han ble født i Trondheim i Norrige, Fødsel var oppgitt til 26.7.1738.

I militærrullene angis alder som passer med fødselsåret 1740

Etter endt militærtjeneste i 1791 som corporal på Karlshamn Kastell ble han skolemester og klokkersubstitut i Hellaryd og Åryds fs. i Blekinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen opplysninger om hva som skjedde med sønnene til Christen (Christian?) Thode. Hornemann har i sine stamtavler heller ingen opplysninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Min spesielle interesse for Thode har sammenheng med at han ble gift med min anmoder jungfrun Anna Catharina Ekegren, f. 1753 i 1795. Hun fikk en uekte datter som ble døpt Maria Charlotta den 30. mai 1788 i Karlshamn.

Maria fortalte som voksen at hun var grev Pipers datter(En sak jeg har arbeidet mye med og fortsatt holder på med)

Anna Catharina Ekegrens far var en kjent møbelsnekkermester og oldermann i Karlshamn og hennes mor var datter av en nemndmann og bonde i Øya fs. i Kronobergs len.

 

I tiden Johan(Hans) Christian Thode var i tjeneste som klokkersubstitut og skolemester i Hellaryd og Åryd fs. var han ansatt hos kyrkoherden Pehr Wanskif.

 

I 1795 fikk han en sønn og etterslekten har også fremhevet seg innen musikk, malerkunst og legevitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.