Gå til innhold
Arkivverket

[#1048] konfirmasjonslister


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom en lærling i konfirmasjonslistene står oppført uten foreldre, men med mesteren han var i lære hos, kan det bety at han var foreldreløs? Eller var det vanlig at lærlinger stod oppført med den de var i tjeneste hos? Finnes det kilder, bortsett fra borgerbrevene, som gir opplysninger om lærlinger i mesterlære i Bergen? Er det forresten noen planer om å legge ut konfirmasjonslistene for Bergen? I vår var det bare korrekturlesing opp mot originalekilden som manglet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Prestene har selv bestemt hvem de skulle føre opp som foresatte for konfirmanten. I de tilfeller konfirmanten var i lære og bodde hos mesteren har persten i Korskirken i siste halvdel av 1700-tallet normalt skrevet mesteren som den foresatte. Det betyr ikke at foreldrene var døde.Å lese korrektur er dessverre ikke "bare". Det krever ressurser - og ressurser må hentes et sted fra. Og det betyr å ta bort ressurser fra noe annet, som vi kanskje mener er viktigere.Derfor tar dette tid. Som man kanskje har sett har vi i løpet av siste halvår lagt ut en 70-80 andre kilder - ut fra en vurdering om at de har vært viktige og interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk for kjapt svar. Jeg er glad for alt som er lagt ut siste året, og har egentlig veldig god tid. Men jeg fant det med korrekturen i et innlegg fra mars, og det gikk jo så bra da jeg ymtet frampå om flere nyheter tidligere i dag..;c) Er det forresten noe å si om kilder med informasjon om lærlinger?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved Statsarkivet i Bergen er det ofte de militære rullene som gir best opplysninger om hvor personer i eldre tid var i lære, og hos hvem. Vi har ikke fått avlevert materiale fra de ulike laugene - det materialet er plassert i samlingene til Universitetsbiblioteket i Bergen.Etter 1900 er det annet system. Da har vi protokoller over svenneprøver, avlevert fra politiet. Det materialet har vi opp til ca. 1980, da funksjonen ble overført til Fylkesopplæringsnemnda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå vet jeg hvor Abraham Østensen var i lære, etter at dere gjorde oppslag i konfirmasjonslistene for meg. Universitetsbiblioteket i Bergen har imidlertid ikke noe materiale fra parykkmakerlauget, som ble opprettet ca. 1740. Er det noen som vet hvor dette materialet har tatt vegen, og hva slags materiale det er som befinner seg i det som er overlevert universitetsbiblioteket fra (de andre)laugene. Jeg har spurt universitetsbiblioteket om det samme, men har ikke fått noe svar derfra ennå.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå har jeg fått svar fra universitetsbiblioteket i Berge: De vet ikke hvor arkivet til parykkmakerlauget er blitt av. Så:1)Er det noen som vet om arkivet etter parykkamkerlauget i Bergen eksisterer, og hvor det i så fall har tatt vegen?2) Hva kan man finne i et slikt laugsarkiv?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vet det er en som har gitt ut en oversikt over norske parykkmakere gjennom tidene, og tenkte muligens han kunne svare på spørsmålene ovenfor. Men hvem er det? Er det noen som vet hvem forfatteren avparykkmakeroversikten er, og hvordan man kommeri kontakt med ham?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ostormnor@netscape.net

Du tenker vel på Norske parykkmakere / Ola Holst. - [Vettre] 1996. Utgitt på eget forlag, om jeg husker rett, så utgiverstedet gir nok et hint om hvor han kunne treffes i hvert fall i 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er mange som etter kvar undrast på kven "ostormnor@netscape.net" eigentleg er. Vedkomande kan sjølvsagt velje å vere "anonym". Men sidan det bak adressa finst mektige kunnskapar, hadde det vore greit å vite kven som set inne med slike. Vonar du ikkje tek dette opp i vond meining, men her på DA er vi vane med å skrive under fullt namn med heimstad, slik redaktøren har bede oss om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.