Gå til innhold
Arkivverket

[#1049] Skyssdagböcker


Gjest Arvid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

Läste med intresse inlägget om skyssdagböcker. Har tidigare inte observerat att de fanns. Min oldefar och hans far igen drev skyssstation i Mandal från ca 1860 och framåt tills ca 1935. Blev dagböcker fört på alla skysstationer, och var kan man i så fall hitta dem? MVH Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil tru dei er i privat eige. Min oldefar dreiv også skysstasjon. Der fanst det også dagbok. Eg vil tru det var påbode. 'Vår' dagbok vart stolen av ein museumsstyrar ein gong på seksti- eller syttitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skyssvesenet stod under Øvrighetens kontroll, og skyssdagbøkene skulle inspiseres og kontrolleres. Kritiske kommentarer kunne føre til bøteleging, eventuelt påtale og straff. I mange tilfeller har Øvrigheten tatt hånd om skyssdagbøkene, og det vil normalt finnes samlinger av disse i arkivene etter fut, amtmann og politi. Men det er langt fra alle som er havnet i offentlige arkiver. Noe ligger fortsatt hos private, og annet er kommet inn til museer og biblioteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg er selv opprinnelig fra Mandal og vokste opp like ved salige Vognmann Pettersens hus, forøvrig et kjendt område fra Bybrannen i Mandal ca. 1810. Så om det ikke er for ømtålig emne - hvem var din farfar og oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Fjeldsgård är ju ett välkänt namn i Mandal. Mina släkningar som drev som vognmand i Mandal var Christen Joensen Gangsaa och hans son Gabriel Christensen Skogsfjord. Min farmor var dotter till Gabriel. Om du vill ha andra upplysningar kan du kontakta mig på arvid@talab.se. Jag tror inte man sätter pris på att detta forumet används till denna typ av kommunikation. God Jul Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.