Gå til innhold
Arkivverket

[#1050] Forklaring på redskap


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I en rekke eldre skifter fra Nord-Trøndelag finner jeg navn på en del redskap jeg ikke forstår bruksområdet for. Dessuten lurer jeg på hvordan gjenstandene ser ut. Disse redskapene er:- Nafr - Tehle bihle - Shielling - Side werge (skjold?)Dessuten lurer jeg på hva slags hest en "shiud" er. Takknemlig for alle svar.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nafr = naver = håndredskap til å bore med Tehle Bihle = telgjebile = bred øks til å hugge tømmer med werge = våpen til å forsvare seg med, Side werge må vel da nettopp være noe som kan ligne på et skjold Shiud = skjut = merr eller gammelt økShielling melder jeg pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

(unskyld ekstrainnlegget - jeg bommet på tastaturet. Retur legger innlegget på plass (!))Shielling: Kjenner ikke sammenhengen, men kan det rett og slett være 'skilling', altså mynten? Med skrivemåtene jeg har sett, skulle det ikke forbause meg, men dette er altså bare en gjetning.BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Shielling er nok ikke skilling. I skiftene står det nevnt som "Jernfang", sammen med økser, ljåer, nafr, bagst jern osv. Verdien på en shielling varierte fra 2 til 12 skilling på slutten av 1600-tallet. Det eneste holdepunktet jeg har funnet, er at det ofte står plassert mellom øks og ljå, uten at det har ført meg videre. Men det var et godt forsøk :-)Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De nye opplysningene om "shielling" frister meg til følgende gjetning:Skjerding eller skjæring er to jernstykker hengt opp over ildstedet med krok til å feste gryten i.I dialekter med tjukk "l" kan vel skjerding komme til å bli uttalt "skjelling"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Shielling er ikke alltid plassert mellom øks og ljå i skiftene, men jeg merket meg tendensen til denne plasseringen i et forsøk på å finne ut hva dette var. Jeg vet ikke når man startet med å ta i bruk sigd, men hammer forekom i form av "øksehammer", og man brukte også sag. Finnes det noen konkret oversikt over når man tok i bruk ulike redskap i form av bøker/nettsider eller lignende?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fartein Valen-Sendstad: Norske landbruksredskaper 1800-1850-årene. Lillehammer 1964, må være et bra utgangspunkt for den delen av redskapshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.