Gå til innhold
Arkivverket

[#1052] Gamle dokumenter


Gjest Irmelin Stensaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det kommer litt an på hvilken type dokument det handler om, men de bør i hvert fall ikke ligge i plastikk, og helst i syrefrie omslag. De bør ikke utsettes for sollys eller andre former for sterkt lys. De bør ha jevn temperatur (18-19 grader er best), og luftfuktigheten bør være rundt 50%.Dokumenter som er i ferd med å gå "helt i oppløsning" (noe som kan ha flere ulike årsaker) vil ha behov for restaurering (f.eks. avsyring i noen tilfeller), styrking med restaureringstape (men slett ikke den tapen som er i handelen, den "spiser" papiret) om det er rifter eller andre skader av den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Dokumentene det dreier seg om er skjøter,skiftepapirer,dåpsatt.,vaksinasjonsatt.fra 1700 og opp.Jeg har,når jeg har oversatt de,brukt en lupe med lys.De er blitt kopiert og oppbevart i plastlommer m.a.o.nesten mishandlet. Det er nok tidens tann som har merket de mest,men de er fremdeles fullt lesbare og jeg vil gjerne bevare de for etterslekten.Hvor går jeg da,og er dette dyrt?Jeg har og en gammel salmebok fra 1857 og en bibel fra 1907 som er så flott at jeg gjerne vil ha de liggende fremme.Vil da forfallet gå fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Myrvold

Jeg vil fraråde deg å ha bøkene liggende fremme hvis ikke du vil spandere et monter med UV-filter og klimakontroll. Ellers er syrefrie konvolutter og saksomslag det beste for gamle dokumenter. Ta gjerne kontakt. tom.myrvold@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.