Gå til innhold
Arkivverket

[#1054] Loser ved århunreskiftet


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg søker etter min bestefar som i 1912 oppgis å være Los Gunder Sørensen f.1867.Jeg finner ham ikke i folketellingen for 1900.Jeg lurer på om det å være los var en heltidsbeskjeft eller om de måtte ivareta et annet yrke ved siden av?Ble losene rekrutert fra sjømannsyrker, slik at jeg eventuellt kan søke under disse?Ellers må jeg takke for interessante sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor i landet var han los? Det var nemleg fleire slags losar. Om du går inn på "Nyttige lenker", og der klikkar på lenka til Statsarkivet i Bergen, vil du under SAB si side "Informasjon" finne ein svært interessant artikkel om losvesenet og losarkivene, skriven av Christopher Harris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har losruller for en strekning fra Egersund til Namsos = Vestenfjeldske overlosdistrikt. Arkivet har bl.a. losruller fra ca. 1801 til ca. 1928.Christopher Harris har ordnet arkivet etter overlosen, og han har skrevet om arkivet i en artikkel tilgjengelig på nettet: Lenke kunne nok ha beskjeftigelse ved siden av losingen, og det var flere "typer" loser, bl.a. reserveloser, som må ha hentet sin hovedinntekt andre steder. Men det kunne vel være vanskelig for losen om han var aktiv sjømann, for losen måtte være på plass når man trengte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg kjenner ikke til om losene hadde noen spesiell godtgjørelse, men hovedinntekten som los var den godtgjøring han fikk for hver losning.Derfor kunne det utvikle seg et skikkelig rotterace når flere loser fra sine utsiktspunkter så skip komme opp under land for muligens å få behov for los. Konkuransen om å komme først opp under skipet kunne være så stor at det gikk liv tapt. Hartvig W Dannevig har i to av sine bøker berørt dette: "Siste havn" og "Skipsforlis på Sørlandskysten" En av Agder Historielags årbøker har en artikkel om losvesenet. Jeg har lånt bort noen av mine eksemplarer, slik at jeg ikke kan være behjelpelig med årgang nå, men det skulle være mulig å nå AHÅ på telefon og få tilsendt artikkel/årbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Aslak Wegge fra Kristiansand skrev i 1998 hovedfagsoppgave om loser ved UiB: "Fra konkurranselosing til felleslosing : Haugesund og Skudenes losoldermannskap 1870-1925". I den forbindelse registrte han (ikke fullstendig)losrullene for Vestenfjeldske overlosdistrikt som vi har her. Da han var student hadde han e-postadressen: aslak.wegge@hi.uib.no Aslak er nå museumsbestyrer i Sirdal og postadressen hans er 4443 Tjørhom. Det er mulig at han kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.