Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sissil Bruun Sørensen

[#1068] Kvinneyrke? 1760

Recommended Posts

Jeg har dumpet borti et dødsfall som ser ut til å inneholde et lite stykke kvinnekulturhistorie; nemlig en kvinne på 88 år som i "59 år i minnet" har "rave? ægte Qvad". Først og fremst har jeg problemer med å tolke det første ordet (en tif-fil ligger på http://home.sol.no/~sissilbs/Tolkning/Yrke.tif)Deretter har jeg en del spørsmål: Jeg vil anta at "ægte qvad" er en forløper for våre bryllupssanger, men hvilket innhold hadde de? Det kan vel være rimelig å anta at de opprinnelig har vært et rituale som skulle sikre de nygifte et lykkelig ekteskap? Var det i hovedsak kvinnenes jobb å lage og fremføre slike kvad? Eller for å gjøre det kort - hvilke kilder har vi som omtaler slike kvad?Sissil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Vi leser teksten: '(...) som var i ægteskab 59 aar 1 Maanet døde d: 4de xbris gl. 88 aar'. Altså trolig mer utholdenhet enn sangferdighet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere har jo helt rett! Oppdaget at tif-filen jeg hadde lagt ut var konvertert til hvit tekst på svart bunn, og den varlangt lettere å lese enn den svarte teksten på hvit bunn som jeg sitter med. Takk for hjelpen!Sissil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.