Gå til innhold
Arkivverket

[#1070] Emigrant med Thingvalla


Gjest Arvid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

En av våra släktingar resste i 1897 till Amerika med en av Thingvalla-rederiets skepp. Om en av pasagerarna som hette Marie Marconini hette det att hon var gift med Kapten. Vi tror att det kanske kan ha varit skeppets kapten. Finns det någon stans där uppgifter om rederier och deras anställda kan ha bevarats? Vet någon om Thingvalla var ett norskt rederi, det hörs närmast svenskt ut. Tacksam för svar, Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Thingvalla-linjen var dansk og dreiv i 1880-90-årene passasjertrafikk mellom Skandinavia og USA. I 1898 vart selskapets skip seld til Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS). Eit av desse skipa, "Norge", forliste i 1904 ved Rockall og mange hundre emigrantar omkom.Eg veit at ein del papir etter DFDS frå den tida, ligg i eit handelsarkiv i Århus. Om dei òg har dokumentar etter sjølve Thingvalla-linjen, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arvid Andersen

Tack Björn för ditt svar. jag skall försöka gå vidare enliigt ditt förslag. Upptäckte föresten när jag var på arkivet i Kristiansand att där finns en ganska så diger avhandling om skepp och skeppare. Den gäller i första hand Vest- och Aust Agder, men är säkert mycket användbar i många sammanhang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Jeg har selv hatt endel slektninger som reiste med Thingvalla/DFDS fra Kristiansand.Jeg har funnet ganske mye informasjon ved å bruke disse kildene:-Statsarkivet i Kristiansand har oversikt over når de enkelte personer emigrerte. Dette har du jo funnet.-Landsarkivet for Sjælland m.m. i København har fullstendige skipslister, med navn på alle passasjerer på alle skip som var innom Kristiansand. Da må du vite hvilket skip din slektning reiste med. Dette står iblandt i emigrasjonsprotokollen.-Få tak i boken: "Morton Allens directory of European Passenger Steam Ship arrivals". (Prøv et universitetsbibliotek, det er utrolig hva de har!) Her får du vite hvilket skip som ankom New York etc på hvilken dag. DFDS (American-Scandinavian Line) er med i oversikten. Det tok ganske nøyaktig to uker fra Kristiansand til New York. Slik kan du også finne ut hvilket skip din ane var med på. (Siden du vet når hun emigrerte - eksakt dato finnes i emigrasjonsprotokollen).-Når du vet hvilket skip din slektning var med på, blir det lettere for Landsarkivet i København å hjelpe deg. De leter ikke for deg, men henviser deg til priovatpersoner som gjør arbeidet mot betaling. Jeg har god erfaring med dette.-Få tak i adressen til National Archives - General Reference Branch i New York, fra den amerikanske ambassaden. Skriv og få tilsendt det rette formularet/søknadsskjemaet for å søke i immigrasjonspapirene i USA. Disse får du sendt kopi av, selv om det kan ta fryktelig land tid iblandt. Da må du i alle tilfelle vite navn, alder, skip, dato og havn for immigranten. I immigrasjonspapirene står også hvor immigranten skulle til.Lykke til! Skriv gjerne en email til meg dersom du trenger mer hjelp!mvh Øystein Stiansen oysteinstiansen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Tenkte jeg skulle ta med adressen i USA samt litt til.Boken jeg nevner heter korrekt: "Morton Allan Directory of European Passenger Steamship Arrivals". Den omhandler årene 1890-1930 for New York, samt 1904-1926 for New York, Philadelphia, Boston og Baltimore. Boken er inndelt etter årstall, og deretter etter hvilken linje man emigrerte med.Adressen til arkivet i USA som kan hjelpe deg med å lete i skipslister er:General Reference Branch (NNRG) National Archives and Records Administration 7th and Pennsylvania Avenue NW Washington, DC 20408 USASkjemaet du må få tak i fra denne adressen er: "NATF Form 81, Order for copies of ship passenger arrival records".Lykke til i jakten! Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Tack för inlägg och intressanta uppslag till Bjørn, Kjell och Øystein. Man blir förvånad över all den kunskap som finns och att så många är villiga att dela med sig. arvid.andersen@talab.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.