Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Thor Andersen

[#1080] Extrahusholdninger - en "glemt" kilde

Recommended Posts

Gjest Thor Andersen

Extrahusholdninger – en ”glemt” kilde.I siste utgave , nr 3+4, 1999, side 13, av Slekt og Data er det en artikkel av Henry N. Nilsen som omtaler manglende lister med personopplysninger i det mikrofilmede materialet samt i det originale materialet for FT 1900 for noen bykommuner i Østfold. Dette dreiet seg om såkalte ”Extrahusholdninger” (barnehjem, gamlehjem, fengsler, sykehus, internatskoler og andre institusjoner) som var fjernet fra sin opprinnelige plass og lagt i egne pakker som ikke var tatt med da FT 1900 ble mikrofilmet og senere dataregistrert. Man fant i Riksarkivet hele 1228 personer som nå er registrert og databehandlet og tilgjengelig fra Østfold Historielag. I denne forbindelse har man også funnet at personer som natten mellom 2. or 3. desember 1900 overnattet på hoteller, pensjonater og lignende, er inkludert i ovennevnte kategori. Likeledes underoffiserskolen på Fredriksten festning i Fredrikshald, Kalnes Landbrugsskole og Berby husholdningsskole i Idd.Jeg har lenge forgjeves søkt etter en slektning i den databaserte FT 1900 for bl.a. Bergen. Spørsmålet mitt er nå til Statsarkivet i Bergen om man der er kjent med lignende materiale over uteglemte personer for Bergen og omliggende distrikter ? Hvor kan jeg evt søke videre ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

I folketellingen 1900 for Bergen har det manglet om lag 3500 personer (plukket ut for statistiske formål). Materialet er funnet igjen i Statistisk Sentralbyrås arkiv i Riksarkivet, listene er registrert og kontrollert, og vil bli tatt med i neste oppdatering av filene i DA. Forhåpentligvis vil denne være klar ganske snart, uten at jeg tør å sette dato.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Andersen

Yngve Nedrebø: Vet du om dette materialet er tilgjengelig nå i Riksarkivet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Originalmaterialet er tilgjengelig der, datafilene er til endelig bearbeiding der i disse dager. Svaret må i begge tilfeller være ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Skogli

Jeg har forstått det slik at dette materialet har vært "like om hjørnet" en stund nå. Er det noe nytt om tidspunktet for å legge det ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Materialet er nå overført til Digitalarkivet, og ligger klar for utlegging. Det er derfor i aller høyeste grad "like om hjørnet". Problemet har bestått i at filene ikke har latt seg behandle i det automatiske konverteringsprogrammet til folketellingen 1900, og derfor må vente på tilpassing av programvare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Gundersen

Er materialet i ekstrahusholdninger(1900) i en slik form at det er mulig for dere i "Digitalarkivet" å slå opp å se om Los Gunder(Gunnar) Sørensen f.1867 er å finne der?Andre logiske kilder ser det ut til at jeg selv må dra til Statsarkivet i Oslo å slå opp i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kersti Sorter

Er det bare ekstrahusholdninger fra Bergen som er klare for oppdatering i Digitalarkivet, eller gjelder det hele landet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.