Gå til innhold
Arkivverket

[#1080] Extrahusholdninger - en "glemt" kilde


Gjest Thor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Andersen

Extrahusholdninger – en ”glemt” kilde.I siste utgave , nr 3+4, 1999, side 13, av Slekt og Data er det en artikkel av Henry N. Nilsen som omtaler manglende lister med personopplysninger i det mikrofilmede materialet samt i det originale materialet for FT 1900 for noen bykommuner i Østfold. Dette dreiet seg om såkalte ”Extrahusholdninger” (barnehjem, gamlehjem, fengsler, sykehus, internatskoler og andre institusjoner) som var fjernet fra sin opprinnelige plass og lagt i egne pakker som ikke var tatt med da FT 1900 ble mikrofilmet og senere dataregistrert. Man fant i Riksarkivet hele 1228 personer som nå er registrert og databehandlet og tilgjengelig fra Østfold Historielag. I denne forbindelse har man også funnet at personer som natten mellom 2. or 3. desember 1900 overnattet på hoteller, pensjonater og lignende, er inkludert i ovennevnte kategori. Likeledes underoffiserskolen på Fredriksten festning i Fredrikshald, Kalnes Landbrugsskole og Berby husholdningsskole i Idd.Jeg har lenge forgjeves søkt etter en slektning i den databaserte FT 1900 for bl.a. Bergen. Spørsmålet mitt er nå til Statsarkivet i Bergen om man der er kjent med lignende materiale over uteglemte personer for Bergen og omliggende distrikter ? Hvor kan jeg evt søke videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I folketellingen 1900 for Bergen har det manglet om lag 3500 personer (plukket ut for statistiske formål). Materialet er funnet igjen i Statistisk Sentralbyrås arkiv i Riksarkivet, listene er registrert og kontrollert, og vil bli tatt med i neste oppdatering av filene i DA. Forhåpentligvis vil denne være klar ganske snart, uten at jeg tør å sette dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Originalmaterialet er tilgjengelig der, datafilene er til endelig bearbeiding der i disse dager. Svaret må i begge tilfeller være ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Skogli

Jeg har forstått det slik at dette materialet har vært "like om hjørnet" en stund nå. Er det noe nytt om tidspunktet for å legge det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Materialet er nå overført til Digitalarkivet, og ligger klar for utlegging. Det er derfor i aller høyeste grad "like om hjørnet". Problemet har bestått i at filene ikke har latt seg behandle i det automatiske konverteringsprogrammet til folketellingen 1900, og derfor må vente på tilpassing av programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Er materialet i ekstrahusholdninger(1900) i en slik form at det er mulig for dere i "Digitalarkivet" å slå opp å se om Los Gunder(Gunnar) Sørensen f.1867 er å finne der?Andre logiske kilder ser det ut til at jeg selv må dra til Statsarkivet i Oslo å slå opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kersti Sorter

Er det bare ekstrahusholdninger fra Bergen som er klare for oppdatering i Digitalarkivet, eller gjelder det hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.