Gå til innhold
Arkivverket

[#1083] "Sikraste" kjelde?


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Turid Pedersdtr. Rosenlund, f. 1852, reiser frå Leikanger i Sogn i 1876 med destinasjon Bergen. Eg har tråla alle tellingar, fødde, vigde og døde i Bergen (og emigrerte) utan å finne henne. Spørsmålet mitt er derfor: finst det ei kjelde (ikkje nødvendigvis digital) der ho "må" vere registrert om ho verkeleg kom til Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det foreligger et par mulige kilder:Bergen politikammer førte lister over ankomne reisende. Den er ikke edb-registrert, og omfatter nok bare en del av dem som kom til byen, men kan være verdt et forsøk.Sokneprestene har ført lister over innflyttede i kirkebøkene. Heller ikke dette kan man regne med gir komplett oversikt over hvem som kom til soknet, men det er atskillige sider hvert år, slik at det kan være verdt å gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Takkar for tipsa, og har eit tilleggsspørsmål: Eg ser at namnet Turi(d) /Thuri(d) er svært sjeldan i dei bergenske basane. Kan det tenkjast at det har vore eit typisk "bondenamn" og at dama har kamuflert seg under t.d. Thurine, som ser ut til å vere mykje vanlegare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navnet Turi/Turid var nok temmelig uvanlig i store deler av Vestlandet. I 1801 finner jeg 34 bærere av navnet i Sogn og Fjordane, 25 i Leikanger og 9 i Vik, ingen andre steder.Det kan tenkes tilfeller aav forvansking av personnavn i Bergen, men jeg tror ikke det har vært et fenomen av betydning. Det jeg har sett av det har gått på å "rette" uvanlige navn: Fabiens til Jens, Chrispinus til Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Jag har själv en anmoder vid namn Turid och har hittat henne under stavning Thuri och Thurine. 1865 fanns 240 st med th i början av namnet. Kan kanske även gömma sig bakom Thöri/Thörine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har en folketelling i Bergen (og andre norske byer) i 1885. Denne tellingen for Bergen er ikke dataregistrert. Originalen ligger ved Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.