Gå til innhold
Arkivverket

[#1094] Fassbindergesell


Gjest Øystein D. Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein D. Stiansen

Har støtt på yrkestittelen "Fassbindergeselle" i Bergen i 1792 og fremover. Vet noen hva dette yrket innebar?Lurer også på yrkestittelen "Kippersvend". Dette regner jeg har noe med fiskeindustri å gjøre, sild e.l.mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kippersvend er det same som bøkkersvend = tønnemaker. Dette ordet finn du i ordlista til DA. Det gjer du ikkje med det andre, men du kan leggje det inn der som eit ord du ynskjer tydinga av, så kjem det snart svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Tusen takk for hjelpen!Jeg var overbevist om at kippersvend hadde noe med kippers (fisk) å gjøre. Så feil kan man ta!mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg kan sjå, er "kippers" eit engelsk ord (opphaveleg visstnok frå øya Man) for ein type røkt sild. Kipper (=bøkker) derimot, kjem frå mnty. "kûpe", som tyder tønne. Jfr. "Store norske leksikon" og "Bergen byleksikon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.