Gå til innhold
Arkivverket

[#1096] Julemerker


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I en tingprotokoll fra 1691, angående resterende skatter og rettigheter, finner jeg følgende uttrykk: "...Landshyld och Jule MARKer, eller fierdepenge..." Ordet MARK er uthevet ettersom det består av det samme tegnet som benytter for "mark" i "marklaug" m.m. Jeg vet at fierdepenge er renter for å ha betalt for sent, men Julemarker?? Er det noen som kan gi en forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har lagt ut en tif-fil - kanskje noen finner enn annen tolkning på dette tegnet. Filen ligger på Lenke virker som om Julemarker (hvis det er rette tolkningen) og fierdepenge betyr det samme. Kan det tenkes at disse rentene ble regnet årlig, altså fra jul til jul, og at begrepet kan stamme derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Kalkar

Juleminde, no. julemærke (kendetegn fra juletiden på det kommende års vejrlig); en sinidig qvinde, der haver lært at være viis og har sin jule-minde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for hjelpen. Det ser ut til å være en rimelig forklaring på selve ordet, selv om ikke helt klarer å se sammenhengen mellom julemarker og fierdepenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har funnet svaret i en tingprotokoll. Dersom landskylden ikke ble betalt innen julaften, ble det beregnet renter, altså fierdepenge. Julemarker ble vel da nærmest en populærbetegnelse på fierdepenge.Det ser ut til at julaften som betalingsdag kunne fravikes dersom avstanden fra bonden til landdrotten var stor. I tingprotokollen er det nemlig bønder som klager over at landdrotten beregner fierdepenge dersom landshylden ble betalt innen julaften, selv om de bor 7 mil fra Trondheim. Dette er imidlertid ikke en sak, og det blir derfor ikke avsagt noen dom. Derfor lurer jeg på hvor jeg kan finne skatteloven à la 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.