Gå til innhold
Arkivverket

[#1107] Fødselsdatoer RHD/Digitalarkivet


Gjest Randi Helene Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Helene Breistein

Da en stor del av min slekt er nordfra har jeg søkt en del i RHD,men reagerer på at fødselsdatoene ikke stemmer overens med Digitalarkivets. Det kan være opp til fem års variasjon. Hvilke er mest nøyaktige ,og er dette et vanlig problem ?takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt eg veit er det ikkje noko material som finst både hos RHD og hos oss. Dermed skjønar eg ikkje problemstillingen. kan du gje meg eit eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Når vi registrerer kilder skal vi følge originalens opplysninger. Dersom en kilde oppgir fødselsåret til f.eks. 1861 skal vi gjengi det 1861, uten hensyn til om andre kilder har oppgitt andre data, og uten hensyn til om vi skulle vite at det oppgitte året er feil! Vi skal nemlig ikke tolke dataene. Uoverensstemmelser må man finne ut av ved egen analyse. Og i spørsmål om hva som er riktig fødselsdato og fødeår: gå til kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg observerer at RHD opererer med fødselsår i FT-1865, til tross for at originalen kun oppga alder. Tellingen ble vel tatt opp i begynnelsen av januar 1866, men så vidt jeg kjenner til var det status pr. 31.12.1865 som skulle registreres (jeg har for øvrig registrert et par som giftet seg 7. januar 1866, men de er registrert som gift i FT-1865).Et annet moment er jo at fødselsåret oppgitt i to forskjellige tellinger for samme person kan variere. Det er vel muligens dette Randi sikter til? Dette er jo bare en fordel, for da blir man tvunget til å kontrollere kirkeboken for å finne riktige opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp et gammelt emne her, men folketellingene kan også gi feil opplyshinger om hvem som er foreldre til barn. Min tippoldemor Dorthea Ovidia Larsdatter i Buksnes har ved folketellingen 1875 fått noen barn hun aldri har hatt, og deres mor var ved sjekk i kirkeboka Ulrika Abrahamsdatter. Kristen Hansen som ble gift med Dorthea i Desember 1875 hadde vært gift med Uldrika som døde i 1873.Min ane Else Christine Christensdatter som var gift med Morten Olsen ved FT-1865 har også fått en sønn der hun ikke skal ha, og smo Morten Olsen hadde med sin første kone. Det var i Lurøy på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.