Gå til innhold
Arkivverket

[#1110] Folketellingen 1875 + kilder i Christiania 1881


Gjest Øystein Klokkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Klokkerud

Er det snakk om at folketellingen av 1875 for hele landet skal legges ut på nettet?Et annet spørsmål: Jeg er ute etter å finne en person som ble døpt som "uekte" barn i Christiania en gitt dato i 1881, men som sannsynligvis tidlig flyttet derfra. Jeg kjenner ikke til navn på menighet eller kirke. Hvordan finner jeg enklest fram til vedkommende uten å måtte gå gjennom alle kirkebøkene for Christiania fra denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Deler av 1875-tellingen er registrert. Det meste av detet av RHD. Vi kjenner ikke til at noen har planer om å registrere denne tellingen landsdekkende. Det ville kreve atskillige årsverk.Dersom amn finner personen født i 1881 i 1900-tellingen, og kan finne konfirmasjonen, skulle man kunne vente å få oppgitt fødselsdato/dåptsdato og dåpssted ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Klokkerud

Takk for svar. Jeg har funnet vedkommende person i konfirmasjonen med fødsels- og dåpsdato, men der står kun oppgitt 'Christiania' som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Jeg har fått svært god hjelp av "Adressebog for Christiania" i slike vanskelige tilfeller. En forløper til telefonkatalogen som har slått til utrolig godt når jeg har vært på leting! Jeg vet ikke om noe annet sted denne er tilgjengelig enn på Riksarkivet i Oslo, og da stort sett i papirformat. Hilsen Agnete S (agnetesc@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Adresseboken for Christiania, sortert både på personnavn og adresser, strekker seg fra 1870-årene til 1993 (skjønt brukervennligheten taper seg på 1970-tallet), og finnes både på Deichmanske (delvis) og hos byarkivet (komplett)nederst i Maridalsveien. I tillegg finnes det årlige folketellinger for Oslo fra før århundreskiftet (tilgjengelig fram til og med 1938) Sammen er de et utrolig hjelpemiddel for å finne personer i Oslo. Selv har jeg nettopp vært gjennom et prosjekt der jeg fulgte beboerne i en leilighet på Grünerløkka fra gården ble bygd, og fram til i dag. Det var faktisk en svært enkel jobb, etter to besøk på Byarkivet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.