Gå til innhold
Arkivverket

[#1111] Folketellinga 1815 i Bergen KONTORET


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har funnet at i 1815 hadde 69 innbyggere adresse KONTORET. Men det ser ut for at dette er registrert arbeidstakere på (Det tyske?) kontor og at de også er oppført med andre adresser, med sine familier. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ifølge Bergen Byleksikon ble Det tyske Kontor på Bryggen avløst av Det norske.... i 1754. På den tid var bare 4 av handelsstuene på Bryggen i tysk eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Det NORSKE kontor overtok etter det tyske og eksisterte mellom 1755 go 1837 om eg hugser rett. Ei Dbase-fil med 'Jungen' som tok eksamen som gesell ved Det norske kontor kontor i perioden kan lastast ned her. Er ein vil lese om overgangsritualene frå jungen til gesell og livet elles som gesell, kan ein kikke på Joachim Dahl si forteljing. Han tok eksamen i 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Etter noen forsøk fikk jeg lastet filen inn i et databaseprogram slik at jeg kunne se på den. Nå er det vel ikke alle som har et databaseprogram tilgjengelig så mitt forslag er at filen legges ut på DA under Andre i vanlig format. Inntil videre kan jo linken peke mot en tekstfil i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Interesant! Jeg fant ved første gjennomgang tre stykker med samme navn som noen av mine aner. Men hva betyr overskriften Jungaar? Det ser også ut for å være en trykkfeil på 281 Ptender, han står på alfabetisk plass for Stender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Tabellen med gesellane er registrert og brukt i undervisning i bruk av Access på delfaget Edb og historie ved UiB. Den er avskriven etter Det norske kontor : en orientering av Johan Koren Wiberg. Listene er ikkje korrekturlest eller sjekka mot originale lister. Jungaar tyder ganske enkelt antal år gesellen var handelslærling (jungen) før han tok geselleksamen. Desimalane er det databaseformatet som har lagt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Mye interessante kommentarer og filer her! Men spørsmålet om personer med adresse KONTORET også er registrert på andre adresser, er jo ikke besvart.Folk bodde vel ikke på KONTORET? Var ikke det bare en arbeidsadresse? Ble det registrert dobbelt i Folketellingen 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Selvsagt bodde det folk på KONTORET! Besøk Hanseatisk Museum.De fleste som bodde på Kontoret i 1815 var tjenere, og bare en borgerfamilie holdt til der da. Kontrollen på at de faktisk bodde der er jo den at personene med adresse Kontoret ikke finnes andre steder i tellingen. Og man ser det samme i Undersøkelseskommisjonen 1804 og i folketellingen 1801. Hustakseringen i 1645-46 viser at det var vanlig at folk bodde i lagerhusene og sjøbodene, eller i naust.Ha ikke for høye tanker om boligstandarden i eldre tiders Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nei, det var vel ikke så bra boligstandard i Bergen på den tiden. Men jeg lurte bare på om 16290 Antoni Wesfal KK Kontoret Tjener eller dagleier kunne være den samme som 13763 KK 22-16 Antoni Wesfaler Dræng (Tjener eller Dagleier).Dessuten så har jeg 16285 KK Kontoret Per Siversen Tjener eller dagleier som kunne være den samme som: 13150 KK Per Endresen Tjener, Svend"Min" Per Sivertsen, født 2.2.1781 har nemlig en far som het Endre Sivertsen, og han kaller seg så ymse til etternavn, virker det som. (Her stemmer imidlertid ikke aldersgrupperingen helt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.