Gå til innhold
Arkivverket

[#1115] Militære grader på 1700 tallet


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er det noen som vet hva slags tittel en vagtmester er på 1700 tallet, en av mine aner hadde tittelen vagtmester i det militære på 1700 tallet. Han ble senere lensmann.Med vennlig hilsen Eva Lillian Vedahl Mail: oe-ved@oneline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tittelen vaktmester har hatt flere betydninger. Den ene gir seg selv - sjefen for vakten eller vekterkorpset. Men det er vel betydningen befalingsmann på festning som her er mest aktuell, da har han vært plassert like under underoffiserene - altså i nærheten av sersjant i det militære hierarki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Som forrige innlegg sa, må du sjekke hvor/i hvilken våpengren han var vagtmester, da ordet hadde forskjellig betydning i forskjellige deler av det militære. Men jeg er ikke helt enig i det som ble sagt om vagtmester på festninger.I kavaleriet var vagtmester en underoffisersgrad tilsvarende sersjant i infanteriet. I Danmark har dette vært i bruk til nylig.På en festning var det normalt en offiser som hadde tjenesten som vagtmester, med rang tilsvarende løytnant eller kaptein. Ofte vil man se betegnelsen kapteinvagtmester, løytnantvagtmester eller vagtmesterløytnant for dette. Eksempler her er for eksempel den senere generalmajor Peder Todderud som var Fredrikstads vaktmesterløytnant i 1716 og min egen "ane", den senere oberst Casper Jochim von Rappe som var Bergenhus' vagtmesterløytnant fra 1669 til 1671.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.