Gå til innhold
Arkivverket

[#1117] Troldkatspy


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Har kommet over dette ordet flere ganger i tingsreferater fra hekseprosesser i Rogaland. Vitner forteller at de har sett troldkatspy f.eks. i tunet hos den anklagede, eller på en kirkegård. En troldkat er kanskje katten til en trollmann/kvinne. Men hva er troldkatspy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

I følge Salomonsens Konversations Leksicon fra 1927 er "Troldkat" en betegnelse for en klok mann. Mens om "Troldkattedans" står det at det er nevnt som en beskyldning mot en av de anklagede kvinner under en hekseprosess: "Ikke blot havde hun (Anna Sørensdatter) fire Aar før Processen danset Troldkattedans paa Boddum Mark, men ..."Hva Troldkatspy kan være tør ikke jeg å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg vet ikke hva troldkat betyr, men spy er jo den vanlige betegnelsen for oppkast i Rogaland. Jeg tør imidlertid ikke gjette på hva som kan ha fått benevnelsen troldkatspy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

Jeg sitere fra boka: Hekser og troll av Åse Moe og Kjellrun Fosmark."Trollkatten var ikke noe dyr, men heksea sitt redskap. Når ho ofte gjorde nytte av det som en svart katt, så kom det sikkert av at hekser gjerne var ensomme og isolerte, og vel kunne ha stort behov for en kjælen katt til selskap......Heksa kunne sende trollkatten sin ut på ymse oppdrag. For eksempel kunne ho la han springe til nabofjøset på jurtapping. Trollkatten saug da ei ku tom for mjølk, sprang heim og spydde ut mjølka like fin."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Store Norske leksikon har en forklaring som korresponderer med siste innlegg. Trollkatten kan være en omskapt trollkjerring .. et vesen i trollkjerringenes eller heksenes tjeneste. Dens viktigste oppgave er å skaffe sin herskerinne melk fra andres kuer. Den suger melken i seg og spyr den ut når den kommer hjem igjen. Noe til hekseri !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk for hjelpen! Dette var både effektivt og morsomt. Det er vel på tide å legge Troldkatspy inn i ordlista. Der lette jeg først,men ville ikke legge inn et så merkelig "uforklart" ord uten kommentar.Jeg legger det inn der, dersom ingen protesterer i løpet av et par dager.Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.