Gå til innhold
Arkivverket

[#1129] IGI - en god kilde for slektsopplysninger?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Tenkte jeg skulle prestere en liten meningsytring når det gjelder mormonernes database, IGI:Hvis noen hadde spurt meg for noen uker siden hva jeg syntes om mormonernes database IGI (familysearch.org eller *.com), ville jeg vendt tommelen ned. Definitivt. Mitt generelle inntrykk var at det var store huller og mangler i datamaterialet - f.eks. ut ifra opplysninger jeg fant (og kjente fra før), var det tilsynelatende en god del opplysninger som ikke var å finne. Generelt gav databasen dårlig respons og syntes best egnet til å bekrefte opplysninger jeg allerede satt inne med.Etter å ha arbeidet med dette en stund må jeg imidlertid innrømme at jeg er vesentlig mer positiv: Min konklusjon så langt er at de kirkebøkene som er blitt transkribert, trolig foreligger ganske komplette i IGI. Problemet består i å finne "nøkkelen", dvs. den rette kombinasjonen av søkekriterier som kan bringe fram de opplysningene som faktisk finnes. (I denne forbindelse er det åpenbart bare fantasien som setter grenser).Et "triks" jeg har funnet (og som har vist seg å fungere utrolig godt for f.eks. Røyken) har vært å starte med kun tre kriterier: "gårdnavn" (NB! ikke patronym!), "begivenhet" (f.eks. dåp/fødsler) og "Norway" (som region). (Litt fantasi når det gjelder å vri litt på gårdsnavnene kan ofte være nøkkelen til suksess her også).En fordel jeg oppdaget etterhvert var at et slikt søk ofte omgår resultatet av manglende geografikunnskaper hos de som engang registrerte materialet (Røyken ligger f.eks. IKKE i Akershus).I de fleste tilfelle blir antall personer/registreringer faktisk ganske overkommelig når det søkes med gårdsnavn og det er lett å plukke ut aktuelle personnavn. (Så får man heller leve med at samme person kan være registret både 4 og 5 ganger).Håper andre også kan dra nytte av disse erfaringene!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Enig i mye av din vurdering Kjell, men hvor kan du skrive inn gårdsnavn? Har du kanskje funnet et annet søkebilde enn meg?MVH Jarelif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemelding! Jeg glemte å nevne i mitt først innlegg at jeg som regel bruker opsjonen "Custom Search" som skal inneholde rundt 600 mill. registrerte navn."Hemmeligheten" med å søke på gårdsnavn er at du legger det inn som "Last Name" i søkeprofilet. I tillegg markerer du ut "Event" og "Region". Ikke noe mer.I prinsippet kan du søke på samme måte med et vanlig patronym som etternavn (Hansen, Olsen osv.), men antall tilslag blir som regel totalt uhåndterlig (tusenvis). I slike tilfelle må du legge inn begrensninger vha. de andre søkekriteriene. NB! Hvis du gjør det, MÅ du også legge inn fornavnet, noe du ikke trenger å gjøre når du kun søker med "Last Name", "Event" og "Region".Håpr dette avklarte usikkerheten?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Etter flere besøk hadde jeg egentlig "gitt opp" dette stedet. Men Hambergs tips var såpass nyttige at jeg for første gang i dag fikk noe vettugt ut av denne søkesiden. Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg bruker Ancestor Search som nå har den samme funksjonalitet mht etternavn. Tidligere sto det at både fnavn og enavn måtte oppgis, men det er nå fjernet fra siden (det er en stund siden det begynte å fungere uten fnavn). 'Fordelen' er at du da også søker i anetavler i tillegg til de samme 600 mill enkeltregistreringene. Selv fant jeg en ane med totalt 60 stk på anetavlen. Så får jeg heller sjekke riktigheten i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Noen liker mora og noen dattera....."Anchestor search" har den fordelen at man får fram opplysninger om det finnes anetavler for noen av de personene som faller innenfor søket. Ulempen er at det ikke går an å skille mellom fødsler/dåp og ekteskap. Dessuten vises bare de 25 første registreringene - de øvrige må man over til "Custom Search" for å hente fram.Ellers er jeg enig. Jeg har selv funnet en ganske omfattende anetavle for personer jeg har fulgt fra V.Toten til Minnesota. Og med masser av nye opplysninger.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

De 25 første registreringene vises, men det kommer jo noen linker oppe til høyre som angir f.eks IGI Norway 25+ som da gir alle, og som forhåpentligvis er de samme som finnes fra 'Custom Search'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Bye

REMEMBER.. only information on DEAD people on this site...I help put this together for 46 years. It is not as complicated as you think!You can BUY disk with this informmation on it right fro the LDS Distribution Center that is listed on this page under NEWS.WE are not totally out of it because we are MORMONS.! We are very serius about this work. I have been sitting for years taking one name at a time out of the Parish records all over europe. The people in Germany loves us, for what we have done for their roots! So Cheer up..don't cry. Put your nose to the wheel and shoulders also like the Mormon pioneers did Seek out your anchesters right here in NORGE ..you have some great sites, like this one, but you must learn to use it to your benefits! Kaare ByePS we still have75 Million hist a day on this site in Salt Lake City...75,000,000....UH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.