Gå til innhold
Arkivverket

[#1133] Hvor er Edvin Bendiksen??


Gjest Stein Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Henriksen

Arbeider med historien om min mors onkel Edvin Bendiksen, f. 22.02.1889 i Leirfjord daværende Fosnes, gift med Jennie Olsen fra Arendalsdistriktet, f. 03.07.1893. Edvin reiste først over til Amerika i 1910, fant Jennie og giftet seg, og reiste ut som misjonærer til Belgisk Kongo. På veien til Afrika stoppet de på hjemgården i Trøndelag, hvor datteren Lois ble født 09.03.1920.Sp. 1: Jeg finner ikke Edvin i FT1900. Har også søkt bortimot hele Trøndelag. I en artikkel i "Slekt & Data" jeg så i fjor høst, var omtalt at "Ekstrahusholdninger" (sykehus etc) ikke alltid var lagt ut sammen med tellingene. Kan han ha ligget på sykehus, og at dette kan være en forklaring her? Eller på fiske? (han var bare 11 år gammel)Sp. 2: Immigrasjonspapirene fra Belgisk Kongo er datert første gang 11.12.1920, og avreisested er oppgitt til Bergen. Hvorfor finner jeg dem ikke på noen av emmigrantlistene i Digitalarkivet; er disse komplette, eller omfatter de kun de som reiste til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er det gården Skjærviken i Fosnes du refererer til? I tilfelle, hadde Edvin to fornavn, slik at han kan skjule seg bak personen Olai Bendiksen, f. 1888 i FT1900?Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Jeg var kanskje upresis: Vi snakker om Gården Leirfjord (LERFJORD i FT etc), Gnr. 33, Bnr. 1. Gården tilhørte daværende Fosnes, senere Otterøy Kommune og nå Namdalseid. Og Edvin hadde mellomnavnet Meier.I FT1900 er søsknene Oliana og Peder tilstede, sammen med foreldrene Bendik og Dortea, men ikke Edvin. Han måtte da være for ung til å være ute som "fast" dreng/gårdsgutt/fisker, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Han var ikke for ung til å være dreng eller tjener, dessverre. Unger helt ned i 6 års alder kunne bli brukt som dette. Noen var så fattige, at så fort barna kunne gjøre nytte for seg ble de "satt" bort. Mange av disse barna hadde det slett ikke godt. Dagfinn Grønoset har skrevet om dette i boka "Barnet Gud glemte" Her forteller en gammel dame om sine opplevelser rundt år 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.