Gå til innhold
Arkivverket

[#1135] Personer utenfor Statskirken


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Må først få takke for et fantastisk jobb dere gjør for oss slektsgranskere.Det er morsomt og spennende. Nå har jeg nok et spørsmål. Er det bare folk som ble døpt i Statskirken som er registrert på riksarkivets kirkebøker eller hos dere. Finner ikke min mormor Anne Haraldsen f.1894 eller hennes foreldre.Heholdsvis Marie Torine f.1874, og Olaf Haraldsen f.1874.Alle i Bø eller Lunde i Telemark. Tror de hadde en annen menighet. Hilsen Inca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner dem i Maridalsveien 177b i Kristiania i Folketellingen 1900, registrert av Registreringssentralen for historiske data (RHD).Olaf Haralsen, Elektrisk Arbeider Kraftanlæg, 1872, Lynner Tellemark Marn Haralsen, 1874, Halden Tellemarken Johannes Haralsen, 1896, Solum Anna Haralsen, 1894, Solum Marget Haralsen, 17.07.1899, Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg er ikke sikker på hvor langt unna den egentlige Statskirken man må bevege seg før menighetene opererer sine egne registre.Som eksempel kan jeg nevne mine erfaringer med å finne innføring av ekteskap for to av mine oldeforeldre: Jeg kjente dato (ikke året) og jeg viste av de hadde giftet seg i Drammen. Allikevel var de ikke å finne i kirkeboken for Bragernes. Trodde jeg. Inntil jeg oppdaget at kirkeboken hadde egne sider for kirkelige handlinger i den lokale Lutherske Frikirken.Men det er godt mulig at praksis kan ha variert fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvor i kirkeboken står det? Jeg har selv, trodde jeg, søkt svært nøye i kirkebøkene for Bragernes og Strømsø for å finne dåpen til min farfar, Georg Johannessen, f. i Drammen 1/2-1890, uten å finne noe. Kanskje familien hans ikke var i Statskirken?? Eventuelt skal jeg lete i kirkeboken for Modum, siden hans far Johannes Pedersen var fra Modum... I FT1900 bodde familien i Grønland i Drammen.Vennlig hilsen, Per B. Liljeper.lilje@astro.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En tilleggskommentar:Større deler av bydelen Grønland i Drammen ligger mye nærmere Strømsgodset kirke enn Strømsø kirke. Det ville derfor ikke overraske med om du fant det du leter etter i kirkeboka for Strømsgodset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.