Gå til innhold
Arkivverket

[#1143] Kirkebøker for Nykirken, Bergen før 1700


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Finnes de orginale kirkebøkene for Nykirken i perioden like før 1700 bevart? Det ser ut til at Digitalarkivet har et lite "hull" her. Er årsaken kun at dette ikke er lagt ut? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg i lang tid forgjeves har prøvet å finne fødselsår for Cornelius Møller som giftet seg med Maria Pedersdatter Wolf i Nykirken 23.02.1724. Likevel finner jeg han tilfeldigvis på mormonernes IGI-base som Cornelius Jansen Møller, født 1699 i Bergen. På samme måte med kona Marie som IGI oppgir som født i Bergen "ABT 1700". Jeg har aldri funnet Cornelius som "Janson" i noen orginalkilder. Hvor iallverden kan mormonerne ha fått disse opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg saksar frå informasjonen under døpte i Bergen 1668-1815. Kyrkjebøker dor Nykirken som eksisterer er som følgjer:A1 1669-1676, 1742-1820 A2 1700-1717 A3 1717-1764 A4 1765-1775 A5 1775-1805 A6 1808-1820Det ser ut til at det er innførslar frå åra før 1700 (bortsett frå 1669-1676) ikkje lenger eksisterar.Kvar mormonane har alle sine opplysningar frå tør ikkje eg svara på, men med dei datamengdene dei opererer med er det nok ikkje fritt for at det finst ein del feil i registreringane deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg går ut frå at mormonarane også kan rekne :-) Står det oppgjeven alder ved dødsfallet, har du eit kalkulert fødselsår, og det blir svært ofte brukt som "ekte" fødselsår - eg tippar det er eit slikt reknestykke som ligg bak både f.1699 og (særleg) f. ABT(about) 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.