Gå til innhold
Arkivverket

[#1146] Separasjon i 1875.


Gjest Øystein L. Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein L. Iversen

Skomagersvend Johannes Jakobsen Rø (også skrevet Roe og Rød) ble viet til Pige Synneve Rasmusdtr i Nykirken, Bergen, 19. august, 1855. Johannes var født 05.11.1829 i Eivindvik og Synneve var født 08.02.1828 i Askvoll.I folketellingen for Bergen 1865 finner vi ekteparet i Nykirkens Sogn. I folketellingen for Bergen for 1875 finner jeg imidlertid ikke Johannes. Jeg finner Synneve, men hennes sivilstand er oppført som "g separert". Så vidt jeg kan se er hun den eneste som har denne sivilstand ved denne tellingen.Hva kunne føre til separasjon i 1875, og hvor kan jeg finne Johannes på dette tidspunktet? (Johannes har jeg funnet senere i Bergen både i 1891 og 1900, og som avdød i 1901.) Hvor kan Synneve ha blitt av etter 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Separasjon går tilbake til katolske rettsregler, og betyr at et ektepar skulle leve atskilt til bord og seng. Med reformasjonen kom retten til skilsmisse, og separasjonen fikk mindre betydning i Danmark-Norge. I siste del av 1800-tallet er den imidlertid kommet tilbake, som bevilling fra "Overøvrigheten", og med en funksjon ikke ulik den den har i dag: for å gi ektefellene tid til å kunne forsones, før en eventuell skilsmisse.Årsaker til separasjon kunne være mange: forsømmelse, drikkfeldighet, utroskap, mishandling, generell uenighet ("uforlikelighet") osv.Det ville førlgelig normalt foreligge en søknad om å få leve adskilt, og der vil det selvsagt også være gitt en grunn (men ofte i svært generelle vendinger). Noen ganger har nok ektefellene bare flyttet fra hverandre, og levd adskilt. I en folketelling var det personen selv som valgte uttrykk for sin situasjon, uten noen form for juridisk dokumentasjon, vi ser at eksempler på at noen valgte å kalle seg enke, selv om ektefellen fortsatt var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.