Gå til innhold
Arkivverket

[#1147] Etternavnet Jersin


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Min tippoldefar hadde etternavnet Jersin og bodde i Bergen. Er dette navnet et vanlig etternavn i Hordaland og er det noen som vet hvor dette navnet kommer ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Navnet er vel godt spredt over store deler av landet, men går vi litt tilbake i tid, var det ganske riktig mange av denne slekten på Vestlandet. Såvidt jeg vet, kom slekten til landet med Jacob JERSIN som var biskop i Kristiansand. Jeg har ikke så mye informasjon om hans nærmeste etterslekt, men han var g.m. Alida Burchardsen og hadde i alle fall to sønner og én datter: Albert (sogneprest i Beitstad), Jens (sogneprest i Kristiansand) og Christine g.m. magister Michael LEIGH. Av disse er det bare Albert som har etterslekt med navnet Jersin. Igjen har jeg mangelfulle data, men én gren stammer fra: (1) Georg Burchard Jersin (1696-1746), sorenskriver i Indre Sogn 1724-1746, bosatt på Talle i Luster, ~ Christence Gjertsdatter HEIBERG (1701-1739), datter av Gjert HEIBERG og Sophie Christensdatter RØNNE. De hadde 7 barn: (a) Albert (1726-1783), sogneprest i Værøy, Steigen, Alta og til slutt Haram, ~ Johanne Margrethe Jacobsdatter NIEMANN (1741-1800), datter av sorenskriver Jacob NIEMANN og Maren Margrethe Stiansdatter HISØEN. 4 barn. (b) Gjert (1730-1731) © Andreas Undahl (1731-ca.1750) (d) Sophie (1733-1775), ~ Peter Petersen BAADE, kjøpmann i Bergen. 8 barn. (e) Gjert Heiberg (1734-1777), klokker på Voss, ~ Bolette Christine Benjaminsdatter OLRICH (1752-????), datter av Benjamin OLRICH, sogneprest i Askvold, og Elsebet Margrethe BRIX. (f) Jacob Christian (1736-1807), sogneprest til Herøy på Sunnmøre og Voss, ~1. Elsebe Hansdatter LEM (1748-1778), datter av Hans Sørensen LEM, proprietær til Frønningen i Sogn, og Marie Sophie Christine Christensdatter HEIBERG. 10 barn. ~2. Cecilie Petronelle Torsteinsdatter HOEL (1742-1830), datter av Torstein Nilsen HOEL, sogneprest til Norddalen på Sunnmøre, og Maren Samuelsdatter FINDE. 2 barn. (g) Georg Burchard (1738-1738). Kilder: Lampe (1895), Heiberg (1907)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navnet er i kildene skrevet bl.a. Jersin / Jersing / Giersing. I Bergen har det i det minste vært to familier med dette navnet. I tillegg til familien nevnt i forrige innlegg har vi skredderen Niels Jensen Jersin (død 1749) fra Århus, med borgerskap i Bergen 20. juli 1713, gift med Dorothea Rolfsdatter Greve (død 1725), og som enkemann gift med Margrethe Henrichsdatter Echof. Barna ble spredt vidt: en sønn døde i Christiania i 1725, en datter var gift i Sunnfjord, en annen i Stavanger og en tredje ved Tønder i Holstein. Et par av barna ble boende i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Takk for svarene Deres. Er det noen av Dere som vet hvor min ane Peter Andreas Jersin fikk sitt etternavn fra. Peter var født i 1795 og arbeidet på Arstad Papp, han døde i 1851. Jeg vet ikke noe om hans foreldre. Peter bodde i Bergen og giftet seg også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har registrert følgende Jersin:Beitstad 1701: Hr. Albert Jersin med sønnene Jacob Pedter, 7 år, Gregorie Christopher 6 år, Georg Borchuet 5 år, og Lars Joachim 1,5 år. Jenter var ikke nevnt i dette mantallet.I Stod har jeg registrert følgende faddere: Margrethe Kathrine Jersin 1718 og 1734, Margrethe Christina Jersin 1723, Anna Elisabeth Jersin 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Tusen takk for svar Anna Elisabeth. Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal finne foreldrene til min Peter Jersin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei. Min Peter Jersin er født ca. 1795 i ? Han giftet seg 31 år gammel i Bergen og døde i 1856 i Bergen. Jeg finner ikke Peter under døpte i Bergen, så kanskje han er født et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg fant en Peter Andreas Ravn, 1 år i 1801 på Voss, hans far var Christopher Ravn, sogneprest Jersins stesønn, og moren Cathrine Marie Jersin. Burde være verd å sjekke.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.