Gå til innhold
Arkivverket

[#1154] vigde i Bergen, forlovere


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Når ble forlovere nedtegnet i kirkebøkene i Bergen. Har lett etter en formor i flere år. Kanskje forlovere o.l. kunne hjelpe meg i å finne ut hvem hun er. 15463 Gille Gillesen Bugge Marthe Christine Rasmusdatter ungkarl matros pige efter froepr. Jun 24 Jul 25 1784 NK Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Forlovere var viktige - og finnes tilbake til kirkeboken i 1663 (den eldste) i Bergen. Men forloverne ble registrert ved trolovelsen, ikke ved vielsen, slik at vi mangler navnene om vi ikke har bevart trolovelsesinnføringen i kirkeboken.I det foreliggende tilfelle står det følgende ved trolovelsen: "Kirkeaar 1784: den 24 Junj trolovede Ungkarl Gille Gillesen og Pigen Marta Christine Rasmusd. at intet hindrer deris Ægteskab Slægtskab eller andet derfor caverer Jørgen Thallesen Henrich Holbye"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for hurtig svar. Prøver meg igjen. Ordet "caverer" betyr kanskje noe i retningen "går god for" eller bevitner? Er det noe i nedskrivingen som indikerer at brudeparet ikke var fra Bergen? Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I kirkeboken står det nok ikke noe mer enn det som er referert i sitatet, dessverre. Men Gille/Gitle Bugge står oppført med fødested både i Matrosrullen 1754-1800, og i Undersøkelseskommisjonen 1803-1805. Han må ut fra det være fra Stavanger, og har vært innrullert som matros i Stavanger distrikt som nummer 178 før han kom til Bergen. Innflytterne utgjorde et vesentlig del av den mannlige befolkningen i Bergen. Blant kvinner var det nok langt høyere prosent innfødte, uten at vi på det grunnlaget kan utelukke at Marthe Christine Rasmusdatter haded fulgt Gitle/Gille fra Stavanger, men jeg ville ha sett etter henne i dåpslistene for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Greta Storm Ofeland

Gitle Bugge matros og Marthe Christine Rasmusdtr fikk sønnen Gemi, døpt 27.juli i 1787 i Nykirken i Bergen. I folketellingen 1801 for Bergen kaller Marthe Christine seg for Woll til etternavn. ER det mulig å få vite hvem som er fadre til barnet? Set at den ene av forloverne var i tollvesenet, og jeg har også funnet en Jonas Woll i tollvesenet. Kanskje det er en forbindelse mellom ham og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"En Søn til Daaben som er fød den 21de ditto Kaldet Gemi Bugge. Testes: Madme Dorthe Marie Harboe, Jomfr Ericha Lund, Jacob Taaning, Andreas Dediken, Herman Brunkaast"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Greta!At Marta Kristine her benytter Woll/Voll som etternavn, kan og være etter Gitle sin familie. Gitle Gitlesen sin far var jo Gitle Olsen Håland,Håland i Sandnes.og hans far var Ola Albretson Voll.født 3/5-1679 Klepp. Hans far igjen var Albret Asgautson Voll f. ca 1650. Så jeg regner med at det er den vegen Voll navnet er kommet inn. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for svar, men jeg er ikke helt enig, Terje. En tanke kan være at brud og brudgom er i slekt med hverandre slik at også hun kommer fra samme sted eller gård. Det virker litt merkelig på meg at mannen kaller seg Bugge og konen etterhvert Voll dersom Voll-navnet kommer kun fra hans familie. Jeg kommer til å sjekke fadrene til barna deres for å se om det kan finnes noe sammenheng med Vollfamilien i Bergen på den tiden. Ellers er vel ikke dette rette forum for videre diskusjon? Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.