Gå til innhold
Arkivverket

[#1162] Brann?


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Ein bekjent av meg sa i går at han hadde blitt fortalt at det hadde vore brann i Statsarkivet ein gong i tida. Stemmer det? Kva gjekk i såfall tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har 8 statsarkiv i Norge, og så vidt jeg vet har ingen av disse noen gang hatt brann som har rammet arkivsaker - heldigvis! Men mye materiale har brent før det er kommet til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det gamle statsarkivet i Kristiansand S, ferdigbygd på 30?tallet ble etter tyskernes invasjon overtatt av Gestapo. Hvorledes og hvorfor vet jeg ikke, men en rekke gamle dokumenter forsvandt, slik at for en del dokumenters vedkommende har man i dag bare sitater/henvisninger fra de som arbeidet med denne type forskning/registrering fra før krigen. Et par av de forskerne er Erik Torp og Håkon Skjævesland som man ofte vil se henvisninger til når man har opplysninger uten de gamle dokumentene. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sjekket om det finnes privatarkiver etter disse to. En annen som muligens også har vært så tidlig ute er Petrus Valand, Egersund, som jeg har forsøkt å etterspore privatarkiver etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

For meg eksisterer det berre EIT statsarkiv, nemleg det i Bergen :-), og det var godt å høyre at påstanden berre var laust snakk. Apropos brent: Så seint som etter siste krig vart eit hus her i bygda rydda for sal. På loftet sto det ei rimeleg stor øskje full av gamle papir, men sidan ingen av ryddarane forsto skrifta, gjekk ho på bålet saman med gamle ullteppe og anna rask :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Den tid kommer da du får bruk for andre statsarkiver, ved siden av Bergen finnes det 7 andre som har informasjoner - du vet aldri når du får behov for opplysninger fra dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.