Gå til innhold
Arkivverket

[#1166] Hvor ligger Sulelandet


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er det noen som vet hvor Sulelandet ligger. En av mine aner som dro ut som matros fra Bergen, hadde Sulelandet som fødested, men jeg vet ikke hvor det ligger. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Solund kommune er ofte kalt Sulen, og det er da en mulighet at det er det man har ment med "Sulelandet". Kan du gi nærmere opplysninger om personen kan vi sikkert sjekke det rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Personen som skulle komme fra Sulelandet var matros Gullach Arnesen f. ca. 1766 i Sulelandet. Dro som matros fra Bergen i 1793. I 1801 bodde han i Bergen og var gift med Karen Olsdatter, han var da forsatt matros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I undersøkelseskommisjonens rulle 1803-1805 står han med gardsnavnet Sognefest, og da står det at han kom fra Utvær skipreide = Solund. Det finnes bygdebok i 2 bind for Solund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så langt er det nok rett. Men Sognefest ligg i dagens Gulen kommune, inne på søre fastland, der Sognefjorden tek til. Eg vil derfor tru at garden Sognefest er med i bygdebok for Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Tusen takk for svar fra Dere. Vet Dere under hvilket prestegjeld jeg skal søke på 1801 tellingen for Sogn for å finne gården. Jeg har tenkt å se om jeg finner noen slektninger av Gullach. Jeg fant hverken Gulen eller Solund under prestegjeld for 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har sjekket gårdene Sygnefestberget og Sygnefest (Sognefest) i Gard og- Ættesoge for Gulen og jeg finner under Sygnefestberget en Dorthe Madsdtr. gift ca 1730 med Gulov eller Gullak Arnesson som drev bruket fram til 1740. De hadde en sønn Arne Gullakson gift 1761 med Anne Catherine Ingemarsdtr. Birch eller Borch. Hun døde i 1763. De hadde et barn Dorothe Bergitte f.1762. Arne giftet seg 2. gang i 1764 med Marthe Persdatter LI, og 3.gang med Sisilie Margrete Arntsdatter i 1768. Det er usikkert om han fikk barn med noen av de to siste konene, men han kan ha fått et med kone nr. 2 som kan være den Gullach Arnesen som du leter etter. Her må du antagelig gå i kirkeboken for Eivindvig for å bli sikker. Jeg har også sett i bøkene for Solund, men det tar mer tid da det er liten informasjon å gå ut i fra. Håper du finner ut av det. Hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.