Gå til innhold
Arkivverket

[#1176] Emigranter fra Kristiania 1886 og 1887


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Jeg sliter litt med å finne denne damen: Ingeborg Cecilia (Edvardsdatter, men brukte aldri,patronym) Rasmussen (f.1853 i Bergen). Hun utvandret til Amerika i 1886 eller 1887 sammen med sin mor, Cecilia Christine Rasmussen (født Olsen i 1821 i Bergen). Jeg anser det som mest sannsynlig at de dro fra Kristiania, da de hadde flyttet til denne byen tidlig på 1870-tallet. Siden akkurat disse to årene ikke er registert i noen særlig grad her på DA, har jeg gjennomsøkt listene på mikrofilm, men ikke kommet noe lenger. Har sjekket alle tenkelige navn, men det virker som de må ha svømt over...Er emigrantlistene for disse to årene digitalisert, men bare ikke korrekturlest og lagt ut ennå? Er det mulig at dere kunne ha foretatt et søk? Når blir disse to årene lagt ut i sin helhet?En annen innfallsvinkel: det er mulig at disse to damene kun hadde tenkt seg til England i første omgang. Ville de da ha valgt å reise med en annen båt enn den som korresponderte med utvandringsskipene i engelske havner? Fantes det andre og enklere skip som kunne frakte deg til England, når du ikke skulle lenger enn det?Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De to registreringsenhetene (Voss og Stavanger) har siden i august i fjor arbeidet med å registrere emigranter fra Kristiania og Trondheim, men de har arbeidet med materiale fra 1890 og seinere. Vi har som mål å være i havn med hele emigrantregisteret til 4. juli 2000. Jeg håper vi skal ha på plass hele Kristiania til da, men det betyr at vi må arbeide hardt!Vi legger ut Ålesund og Fredrikstad en av de nærmeste dagene, vi holder på med Bergen 1924-1930, og holder på med Kristiansand i revidert utgave, og etter det vil vi ta Arendal, og så sette alt inn på Trondheim og Kristiania.Det er uansett ganske mange som ikke står i emigrantprotokollene, og man stod fritt til å dra til England og Tyskland uten å registrere seg i politiets protokoller. Jeg har gjort en studie på Jølster i Sunnfjord, og fant bare igjen ca. 80% av de om lag 1000 emigrantene i protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.