Gå til innhold
Arkivverket

[#1180] HASS, Nordland


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Er det noen som forsker på navnet Hass?Hans David Celius Hass, f. i Salten ca. 1756 er høyst trolig sønn av Elsebe Marie Celius (1730 - 1786) og Hans Aars Hass, f. ca. 1723, død på tur til Finnmark 1763. Hans Aars Hass kom fra gården Søvik på Helgeland. De bodde på Skjerstad.Elsebe flytter senere til Bergen (når vet jeg ikke) og blir gift 1771 med Ole Jørgensen Brose, politimester og borgermester. Jeg finner ingen tegn til at Elsebe har sin sønn med seg.Hans David Celius Hass finner jeg igjen i Borge, Lofoten, ved århundreskiftet, (opplysninger fra bygdebok og folketelling). Han sies å være forhenværende student og lærer. Han gifter seg i 1798 med enken Inger Marie Larsdatter og overtar dermed gjestgiveriet og handelen på Straum i Borge. De får 3 barn: Johan Wilhelm Grove Hass, Elen Marie Hass og Hans Aas Hass (jeg er usikker på om barna brukte Hass eller Hanssen/Hansdatter som etternavn). Jeg har funnet etterkommere etter det yngste barnet. Hans David dør ca. 1808.Så til spørsmålene: Er det noen som vet hva Hans David gjør før han dukker opp i Borge? Hva med eksakt fødselsdata/fødselssted? Har han søsken (det finnes flere Hass i landet i 1801)? Hvor blir de andre barna til Hans David av, dvs, Johan og Elen Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Sorry, jeg trodde faktisk jeg la det inn i debattforum 3! (Jeg fant det ikke da jeg gikk inn for å sjekke svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.