Gå til innhold
Arkivverket

[#1186] Straffer på 1500 tallet


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Jeg har et par aner som begikk drap på 1500 tallet og lurer på hva Quistans og sone brev betyr. En fikk quistans i 1529 for å ha stukket ned en mann. Knivstikkeren ble senere kirkeverge.Den andre måtte sone brev fordi han hadde kommet i skade å slå ihjel en bonde, han ble senere lensmann. Hvorfor ble straffene så lette, er det noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Historisk Leksikon står det under "Sone" om denne gamle måten å få avgjort saker på: kalt å sone, avsone eller avtinge. Det anbefales å slå opp der.Fornærmede (eller slektninger på arvingenes vegne om det hadde gått helt galt) og fornærmer forhandlet seg fram til et forlik i minnelighet om hvordan brøden skulle bøtes. Saken ble normalt avgjort gkennom en (oftest moderat) erstatning. På den måten skulle alle kunne være fornøyd. Og det var viktig i et samfunn der man ellers lett kunne tenke seg blodhevn.Jeg har arbeidet litt med justisprotokollen 1592-94 for Bergen og må erklære meg imponert over hvor saklig og fornuftig partene (og dommerne) opptrådte på 1500-tallet. Mottoet synes å ha vært "la oss gjøre det beste ut av det". I Bergen ble det avsagt betingede dødsdommer, der den dødsdømte fikk velge mellom å bli henrettet og å forlate byen. (De fleste valgte å dra.)"Quittans" betyr kvittering, og kan nok også bli brukt om det å ha gjort opp for seg.Ut over på 1600-tallet endret rettspraksisen seg. Det kom inn sterke elementer fra dansk (og tysk) rettstradisjon. Øvrigheten fikk økt inntektsbehov, og en måte å skaffe inntekter på var å "plyndre" norske bønder. Straffene ble strengere, og dødsdommene kom tettere og de ble oftere fullbyrdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.