Gå til innhold
Arkivverket

[#1196] Hvor komplett er FT 1801?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha vridd og vrengt på FT1801 i lange tider har jeg kommet til at en av mine 2-tipp-oldemødre ikke er å finne der. Ut ifra navn og rimelig ca.- alder mener jeg å ha funnet henne i "familysearch" (f.1785), men hverken henne eller noen av hennes søsken er å finne i FT1801.Mener å ha funnet foreldrene i FT1801, men de er ganske uklare. (Hvis det er de riktige personene, noe jeg tror det er, er den oppgitte alderen "borti natta". Og som sagt, ingen av forventede barn er med i FT.Jeg har en følelse av at dette ikke skyldes transkripsjonen, men at barna faktisk har falt utenfor hele tellinga.Er det gjort noen overslag over hvor mange personer som har falt utenfor FT 1801?For ordens skyld: 2-tippoldemoren het Else Johannesdtr. I "familysearch" heter hun (tror jeg) Else Johannesdtr. Darbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt me kan sjå er teljinga rimeleg fullstendig. At folka dine ikkje skulle vera med, trur eg knapt. Forklaringa er truleg at du ikkje har funne fram til rett foreldre. Det er elles ein del ting å hugsa på: alder er upålitleg, men stort sett innanfor +- 2-3 år. namn kan stavast på mange måtar, og kan faktisk også skifta. barn i 15-16-årsalderen er svært ofte ute og tenar, og bur ikkje saman med foreldra. i tillegg kan det også vera skrivefeil hos oss, men sjansen for at me har mist personar under innskriving er svært låg. Dette vart kontrollert svært nøye, mykje meir nøye enn staving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar. Jeg er rimelig klar over de forhold som må tas i betrakting mhp. omtrentlig alder og mange varianter på navn, f.eks. i FT1801 dersom man skal finne "sine".Det jeg mente med "komplett" var egentlig om dere har noen ide om hvor mange som kan ha falt helt utenfor FT1801. (Nekter vel å tro at den var så vanntett at enkeltpersoner og/eller familier, spesielt på reise, ikke kunne bli oversett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg har i alle fall eitt eksempel på at einskildpersonar ikkje er med i 1801-teljinga. I mitt tilfelle er det snakk om ei Ragnhild Eriksdotter som vart fødd i Luster i 1797. Heile familien hennar er med i folketeljinga 1801, bortsett frå ho. Ho var ikkje ført som død i Luster i tida 1797-1802, men familien hennar flytta frå Luster til Sogndal akkurat på denne tida. Det er truleg årsaka til at ho har falle utanfor. Provet på at ho var i live fann eg ved å sjekka konfirmasjonar - ho vart konfirmert i Sogndal i 1813. Seinare finn ein dessutan fleire søsken av ho som fadrar for borna hennar.At folk har falle utanfor teljingane også i 1865, 1875, 1891 og 1900 er det vel ikkje særleg tvil om. Men kor mange det kan vera snakk om vil ikkje eg våga meg inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Selvsagt er ingen folketelling komplett!I 1801-tellingen finner vi personer som har fått feile navn og feil kjønn. Og vi finner en rekke eksempler på personer som mangler.Teknikken for å finne ut hvor store manglene er er selvsagt å finne parallelle kilder, f.eks. militære ruller, eller oversikter over kommunikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har selv slitt med flere slike problemer.Nu har jeg ett eks. Eric Gustav Noræus f.ca1760.Jeg har søkt på Eric---- Eric Gustav og Noræus. Men ingen riktig tilslag. Men når jeg så får vite at han holder til i Levanger. ... Søk på gård, da kommer han og hele familien. ?? Er det noe som ikke er linket sammen eller ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Hva er problemet?? Søk med 'Børjar på' Eric med alder 1760 +/- 10 gir 13 stk i 1504 Skogn hvorav din Eric er en av dem.Etternavnet skjuler seg derimot i æøå-syndromet.Så dette var nok et nytt tema....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dvs dersom du søker med enavn 'børjar med' nor så kommer nor opp som et av valgene du kan krysse av. Det gir en person i Skogn som er din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er vel egentlig det "store problemet" innimellom må man begynne med forbokstaven, og da kan det bli et par-tre stykker å sjekke. Har hatt noen søk i DN som har endt opp med 500 - 2000 treff - da går man enten til sengs - eller - fanden ta - og finner den ettersøkte på nr. 2759 i søket som ender på 2580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.