Gå til innhold
Arkivverket

[#1207] Prestebord /prestebol


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I kildene blir både betegnelsen Prestebord og betegnelsen Prestebol benyttet - er den siste en betegnelsen for tjukk l?Er prestebordet en del av prestens lønn, eller pensjon? Består den kun av jordeiendommer, eller kan andre eiendeler/ytelser inngå i prestebordet? Jeg ser at barn arver av prestebordet - hvordan var reglene for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Prestebordsgodset kalles også mensalgods eller prestebolsgods (prestebol=prestegard). Dette var jordeiendommer som lå til prestestillingen, og som presten enten selv brukte, eller som han hentet leieinntekter fra. Ved reformasjonen var nesten 10% av jordegodset i Norge prestebordsgods!Fra det opprinnelige prestebordsgodset ble etter hvert tatt ut enkeseter, kapellangarder, og rundt 1800 250 garder som militære eller sivile embetsgarder.I 1821 kom lov om salg av det benefiserte gods, og av salgssummene ble Opplysningsvesenets Fond bygd opp.Prestebordsgodset var altså en del av prestens lønn, mens deler av godset gikk til pensjon (enkeseter). I dette godset var det jordeiendommer som inngikk.Arv av prestebordsgodset kjenner jeg ikke til, da det skulle følge embetet. Jeg vil tro at det må være rettigheter i "nådesåret" som kunne arves.Se ellers Gudmund Sandvik: Prestegard og prestelønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.