Gå til innhold
Arkivverket

[#1208] Døde i Bergen


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Hva har skjedd når arbeidsformand Mads Storm født 1889 død 1900, SK samme dag som sønnen Karl Storm. Mads Storm døde i 1925. Er det to barn som er død samme dag eller er det rett og slett en registreringsfeil? Eller er det jeg tøyser? Det skulle vært greit å vite.Etter det jeg ser er det to forskjellige kirker. (8368 2004 2504 Mads Storm arbeidsformand   1889 Bergen Skudevigsvei 42 1900 SK 16546 2004 2504 Karl Storm arbeidsformands søn   1889 Bergen Skudeviksv. 42 1900 SP ) Hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du er viss på at faren Mads døydde i 1925, ville eg tatt dette for ei feilføring/-avskriving) i/av Sandvikskyrkje-boka, på det viset at dei der har ført farens og ikkje gutens namn slik som i boka til Sjukehuspresten (SP). Guten døydde nok på sjukehuset, difor er det innførsel både hjå SP og i heimekyrkja (SK) si bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

I kyrkjeboka for presten i Sandviken, E1, f. 110b. står det: "Mads Storm (barn)" Faderens stilling: "Arbeidsformand" Død "20. april" og gravlagd "25.april" 1900. Født: "1900 i Bergen" Han døde av tuberkuløs hjernehinnebetennelse, eller: "Meningitis tubec."Merknad: "Død på Sygehuset Anm. af pastor Prytz"Det ser med andre ord ut som om avskriften av kirkeboken i og for seg er riktig, men at man i ikke har oppdaget at det var farens navn som stod oppført som død. Dette kan ikke den som har registert kikreboken lastes for. Det ser tilsyneatende ut som om det er Mads som er død. Og at han var barnet til en arbeidsformand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det står mykje rart i kyrkjebøkene. Men her var nok det viktigaste å oppklåre at det var ein og same person, nemleg Karl, som var død. Og det er det jo no ingen tvil om no, etter det Eikeland skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for hjelpen. Jeg tenkte at det kanskje var snakk om to forskjellig barn derfor spørsmålet. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.