Gå til innhold
Arkivverket

[#1222] Navneskifte og bortsetting av barn mm/Bergen


Gjest Laila Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Wilhelmsen

Cornelius Albertsen (født 1792) Nedre Skage, 36 år gml. gifter seg i Fana 15. juni 1828 Med Marthe Fredriksdatter Hatlestad. Da paret ble gift står det at det var innhentet tillatelse fra kateket Arentz. Dette får jeg vite muligens kan antyde noe om opphavet til brudgommen. Spørsmål 1: Hvilke kilder skal jeg søke for å finne ut dette? Jeg har også funnet at ovennevnte Cornelius Albertsen fikk et barn utenfor ekteskap 10.aug 1811 med Brithe Nielsdtr. Indre Hamre. Barnet ble kalt Mons og finnes igjen på Øvre Skage ved sitt giftemål i 1837. Spørsmål 2: Hvordan så samtiden på barn utenfor ekteskap, var dette akseptert? Kornelius Alberten er i følge bygdebok for Fana født i Bergen, men han er ikke registret døpt i Bergen og han finnes ikke folketellingen i 1801 (søkt på hele landet. Det finnes derimot en Cornelius Petersen født 25.mai 1792 med far Cornelius Petersen bortreist matros og ugift mor Inger Marie Pedersdtr DK, samt at det finnes en Cornelius Petersen som tjenestefolk på Nedre Skage i 1801 tellingen. Spørsmål: Kan Cornelius ha byttet etternavn mellom 1801 og 1811, og i så fall i hvilke kilder kan jeg finne dette? Var det vanlig å ha tjenestefolk som var så unge? Har jeg rett i å anta at mor og far (i Bergen) vil være døde eller ute av stand til å ta seg av barnet, kan man finne noe om dette i fattigvesenets arkiv, eller kommer kirken inn i bildet, ref. ovennevtne Kateket Arentz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kateket Arentz gav tillatelse til var "vielse her": Han synes altså å ha gitt avkall på inntekter, uten at noe synes å antyde slektskap. Kornelius var ellers mer enn gammel nok til å styre sine egne interesser (36 år).Samfunnets syn på uekte barnefødsler varierte nok både med tid og sted. Man var i 1811 kommet nær den tiden det ikke lenger var regnet som straffbart å få barn utenfor ekteskap, men en skam har det nok fortsatt vært regnet som de fleste steder og i de fleste miljøer rundt 1811.Vi finner enkelte eksempler på skifte av farsnavn rundt 1800, men ikke mange, og helst hos kvinner. I undersøkelseskommisjonens rulle 1803-1805 for Bergen finner jeg ikke Cornelius Petersen/Albertsen/Corneliussen.Det er bevart utdelingsbøker m.m. fra fattigvesenets arkiver i Bergen (hos oss i overfattigkommisjonens arkiv, ellers i Bergen byarkiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Hei Yngve Nedrebø, takk for svaret ditt. Dessverre kom jeg ikke så mye videre ettersom Cornelius Albertsen ikke finnes hverken i folketellingen 1801 eller som døbt i Bergen rundt 1792. Jeg tror derfor fremdeles at han må ha byttet navn før 1811, selv om det ikke var vanlig. Spørsmål: måtte man søke kirken eller myndighetene om å bytte navn i den tidsperioden og finnes det evnt. slike opplysninger noe sted? Alternativet er jo at folketellingen for 1801 ikke er komplett? Det undrer meg fremdeles at Cornelius Petersen er tjener på Skage bare 9 år gammel i 1801. I slike tilfeller, vil det være forbindelser mellom brukere på Skage og evt. foreldre til Cornelius, eller var det myndighetene / kirken som evnt fant tjenesteplass til barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.