Gå til innhold
Arkivverket

[#1232] Døpte i Hafslo


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har i lengre tid prøvd å få stadfestet når Tøger Johannesen er fødd. Jeg finner ham i 1865 på gården Valaker lille, Solvorn, Hafslo der er han oppgitt til å være 18 år. Men jeg klarer ikke å finne han under døpte, det virker som om det mangler noen år i databasen under fødte i Hafslo fra 1825 til 1855. Et annet spørsmål gjelder hans foreldre Johannes Tøgersen og Maria Pedersdatter, kan dere finne ut når de ble gift og hvem deres fedre var? De er i 1865 folketellingen oppgitt til å være 46 og 47 år og begge har oppgitt Hafslo prestegjeld som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er ikke så rart at du ikke har funnet dåpen av Tøger i Hafslo. Han ble nemlig ganske sikkert født i Årdal. Det ser du faktisk av FT 1865 for Hafslo. Jeg har sett etter dåpen i Fylkesarkivets database, men Årdal ser ut til å mangle i databasene for de aktuelle årene. Jeg har heller ikke funnet vielsen av Johannes og Maria. Årsaken er kanskje den samme?Jeg fant derimot ut dåpen av Peder, broren til Tøger. Han ble døpt (el. født) 5. febr. 1853, trolig i Lærdal. Foreldrene omtales som innerst Johannes Thøgesen Sjøthun og Maria Pedersdatter Elvethun. Ettersom Sjøtun og Elvetun er Solvorn-gårder, var de sikkert derfra og bodde bare midlertidig i Årdal/Lærdal. Trolig har de altså flyttet fra Solvorn til Årdal på 1840-tallet, til Lærdal omkring 1850 og tilbake til Solvorn før 1865.Maria er kanskje den Maria som ble døpt i Solvorn 13.5.1821. Faren het Peder Elvetun og moren Maria. Johannes er jeg mer usikker på, men trolig er han den Johannes som ble døpt i Solvorn 14.7.1822. Faren var Tøger Pedersen Solvornstrand og moren kalles Ingrid Thomasdatter Hauge. De var ugift da han ble døpt, men giftet seg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Kyrkjebok for presten i Lærdal, A6, f. 157b viser at: "Tøger" vart fødd 22. febr. 1848 og døypt 27. febr. same år. Foreldrene hans var: "Moderen Pige Marie Pedersdatter Wollager af Hafslo Præstegjeld oppgav som Barnefader Johannes Tøgesen Sjøthun af samme Præstegjeld. Hendes 4de og hans 1ste Leiermaal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Takk alle sammen! Nå fikk jeg bekreftet de fleste funn jeg også selv hadde unntatt Tøger sin fødselsdato. Men jeg har også funnet ut når Johannes og Marie ble gift den 12 sep 1856, så mitt neste spørsmål da er om der står hvem deres fedre var. Jeg mener også at Johannes sine foreldre er Thøger Pedersen og Ingri Thomasdatter, men problemet ligger vel litt på Marie sine om det er Peder Einersen og ev. Anne Marie Adamsdatter Reutz (se innlegg under 3 debattforumet). Et annet problem jeg også har er Marie Pedersdatter sine 3 tidligere "leiermål". Jeg tror Jacob Pedersen Liset kan være en tidligere "ektefelle", men det har jeg også problemer med å få bekreftet. Noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Da Johannes og Marie gifta seg 12. sept. 1856 var fedrane oppgitt å være: "Tøger Pedersen Solvorn og Peder Olsen Solvorn"Johannes var då 34 år og ho var 38 år.Johannes vart fødd 12. juli 1822 i Hafslo og døypt 14. juli same år: "Faderen opgivet at være Ungkarl Tøger Pedersen og Moderen Ingri Thomasdater Houge."Eg fann ikkje Marie i 1818 ved første gjennomgang.For å finne dei tidlegare "leirmaal" må ein sjekke døpte i Hafslo (eller andre stader)i tida før 1848 og sjå om ein kan finne namnet hennar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Anne Marie Adamsdatter og Peder Einersen får ei datter Marie f. 04 may 1821, er det noen mulighet for å finne ut når og eventuelt hvem hun ble gift med? Eventuelt skifteprotokoller? Ser at det var skifte etter Anne Marie i perioden 1846-1850, på protokoll/side D2-23,107. Har dere noen mulighet for å slå opp der, hvis ikke hvor kan jeg henvende meg for å få opplysninger om det står noe om skifte etter Anne Marie eller Peder Einersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.