Gå til innhold
Arkivverket

[#1234] Hvor gamle må protollene være ?


Gjest Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend E. Mæhlum

Jeg lurer på hvor gamle f.eks. jordmorbøker må være før de kan registreres og legges ut på nettet. Søstern til min oldefar var jordmor i et sted som heter Grong i Nord-trønderlag, så jeg har fått låne noen protokoller som lå på gården hvor min oldefar bodde. De protokollene jeg har går fra 1909 til 1927 og 1946 til 1948. Jeg har også endel vaksinasjons "kladdebøker" som ca er fra 1923 til 1943, i de står det fult navn, når vedkommende er født og hvor. Det står også hva foreldrenes navn var og enkelte ganger hvor mange år de(foreldrene)er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret må deles i to.Det finnes regler for innsynsbegrensning. De bygger på forvaltningslov og offentlighetslov med forskrifter og tilleggsbestemmelser. Jordmorprotokollene kommer fra Helserådsarkivene, som er kommunale. Dersom de hadde vært statlige, ville Riksarkiavrens regler ha vært gjeldende. Der heter det bl.a. "For saker vedr. helsevesen som er avlevert til Arkivverket, fastsetter Riksarkivaren taushetspliktens varighet til 80 år". Serien med jordmorprotokoller begynner jevnt over i 1902, og materiale fra etter 1920 vil vi ikke kunne stille til allmenn bruk.For databaser og spesielt databaser som legges ut for allmenn bruk, stilles det langt strengere krav. Man må da ha konsesjon fra Datatilsynet. Det vil neppe være lett å få konsesjon til utlegging av opplysninger om personer som fortsatt er i live. Og om informasjonen kan defineres som helseopplysninger, som det kan i dette tilfelle, vil jeg tro det blir spesielt vanskelige å få tillatelse til publisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Da burde disse protokollene kanskje ha vært, eller burdes leveres Riksarkivet ? Eller er det lov å eie disse privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jordmorprotokoller skal etter regelverket leveres "helserådets ordfører", når de er utskrevet, eller jordmoren slutter å føre den. Dermed skal slike protokoller inn i helserådsarkivene, og avleveres sammen med disse til arkivdepot.Helserådet er et kommunalt organ.Det mest korrekte vil derfor være å overføre protokollen til kommunelegen i gjeldende kommune, eller om protokollen er gammel, til helserådsarkivet i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.