Gå til innhold
Arkivverket

[#1238] Feil f.år: 0613 Norderhov 1900


Gjest E.Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest E.Sundelius

Ang. person nr. 1803 Engebret Edvardsen står oppført f. 1878. Men etter kirkeb. Jevnaker 1904, ved søns dåp. Står det 1875. MVH esundeli@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Slike unøyaktigheter må du bare ta med deg. Hverken folketellinger eller innføring av barns dåp bør betraktes som primærkilde for riktig fødselsår for en person. Da må du til innføringen av fødsel/dåp for vedkommende.Men selv innføring av fødsel/dåp har sine potensielle feilkilder - det er ikke mer enn 10-15 år siden en venn av meg nesten endte opp som "fader" istedet for "fadder" pga. en litt eldre tunghørt prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det der ble litt uklart, det ser jeg nå i ettertid. Innføring av fødsel/dåp i kirkeboka er selvfølgelig noe av det mer primære man kan ha som kilde.Det jeg mente var at informasjon fra folketellinger og tilleggsopplysninger som gis i en sammenheng annen enn den primære (f.eks. fødselsår/datoer i forbindelse med konfimasjoner/ekteskap) må betraktes som sekundær info som bør dobbeltsjekkes.Tror det ble riktig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E.Sundelius

Jeg skrek litt fort, for ved følgende dåpe'r er f. år 1878, så det er feilskrevet i ki.boka på den spes. dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.