Gå til innhold
Arkivverket

[#1245] 1722-tellinger for byene - også Bergen?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I en kildesamling for Trondheim som nylig ble sendt ut til medlemmene av Norsk Slektshistoriske Forening er det tatt med en folketelling for 1722. I den heter det at det dette året skulle foretas tellinger i alle byene i Norge. Ble dette også gjort for Bergen?Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg reknar med at det er borgarmanntala i Statthaldararkivet du siktar til. Eg veit ikkje om det eksisterer eit slikt for Bergen - det må einkvan frå Riksarkivet svara på, men eg kan jo opplysa om at Tore H Vigerust kjem til å ha eit foredrag om Bergens borgarskap på 1720-talet i samband med Slekt- og lokalhistoriske dagar i Bergen 2000 den 16.-17. september i år. I samband med dette foredraget skriv han av ein del skattelister o.a. for Bergen frå den aktuelle perioden. For meir informasjon om arrangementet, sjå http://www.disnorge.no/nsfdis2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Betyr det at det etter hvert vil komme en kildesamling for Bergen, slik det har blitt utgitt for Trondheim?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg kan ikkje svara for Tore sine planar, men eg kan jo gje uttrykk for mi oppfatning av saka:-) I det siste tilfellet vert då svaret mitt: ja, eg trur det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke funnet borgermanntall for Bergen fra 1722, men fra samtlige andre norske byer (og har skrevet dem alle av, jf en fortegnelse som vil komme i Innvandrerarkivet på NSFs internettside).Hittil har jeg avskrevet fullstendig og ordrett følgende bergensmanntall: Viborgskatten 1727 Kjøbenhavner brannstyr 1729 Kjøbenhavner brannstyr 1730 Kjøbenhavner brannstyr 1730 Krigsstyr 1720.Jeg planlegger en bokutgivelse over borgerskapet i Bergen på 1720-tallet, slik som tidligere utgaver for Skien (1717-1749, utg 1998) og delvis slik som for Trondhjem (1680-1730, utg. 2000).Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.