Gå til innhold
Arkivverket

[#1264] FOLKETELLING 1801


Gjest
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Nyland

Jeg har lest under debattinnlegg vedr. folketelling 1801 for 0527 Vardal, at dere har svart Per Arne Nerseth at dere skal gå igjennom gårdsnavnene på nytt. I den forbindelse har jeg følgende spørsmål til dere. Vil det si at dere har tenkt å få med de gårdene som har falt utenfor pågrunn av dårlige underlag etc.? Jeg har lagt merke til ved tidligere innlegg at det har vært noen mangler ved denne tellinga. For mitt vedkommende så har gården(e)som eventuelt skulle ha skrevet seg for Slaalien i Bøverdalen i 0410 Lomb kommune (Oppland fylke) ikke blitt registrert. Personer (forfedre) som jeg vet med sikkerhet har levd i den grenda har jeg eller ikke finni, så jeg har gått ut i fra at gården(e) ikke er blitt registrert under et annet navn. Ved gjennomgåelse av andre kilder som har skrevet om hendelser fra den tiden vedr. personer fra grenda så har de brukt navnet Slaalien, men det kan være pågrunn av at den er nå kjent under det navnet. Det har jeg ikke sjekka.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

At garden skulle vera med i originalen og ikkje hos oss er nærast utenkjeleg. Det som er er telnkjeleg er at dei er lista under ein annan gard, enten hos oss eller både i originalen og hos oss, eller at garden i det heile ikkje er med i teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Nyland

Jeg takker for ditt svar og vil komme med noen flere opplysninger vedr. saken. Det jeg savner er opplysninger om hovedgården Slaalien samt 4 - 5 husmannsplasser som var under den og de personer som jeg med sikkerhet vet har levet under denne folketellinga. 2 av husmannsplassene kunne alt ha vært selvstendige gårder. Ut i fra ditt svar vil jeg anta at det ikke foreligger noen opplysninger hos dere eller RHD. Hvis det skulle være andre som leser dette som har opplysninger om gården (grenda) så ville jeg være takknemlig for svar.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.