Gå til innhold
Arkivverket

[#1265] Folketellingane i Amerika 1880


Gjest Tor Ålbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ålbu

Eg lurar på kor komplette folketellingane over norskamerikanarane er. Eg finn nemleg ikkje nokre av dei som eg er sikker på budde i Clear Creek Township, Eau Claire County i Wisconsin i 1880. Namnet på postkontoret er Norseville. Eg finn naboane som er på andre sida av Township/county grensa, dvs. Unity Township i Trempeleau County.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Databasene er laget på grunnlag av det materialet professor naeseth hentet fram fra tellingsmaterialet. Deler av materialet var skadd (f.eks. deler av Minnesota), og der er det følgelig hull. Videre vet vi at vi har mangler i Illinois, der vi mangler et par tusen norskfødte om vi sammenligner med offisiell statistikk. For de øvrige statene er vi like i nærheten av de offisielle tallene, endog litt over i et par.Jeg regner med at vi har så godt som alle dem som i Wisconsin har registrert seg som norskfødte, men jeg har gjort samme erfaring - at det er personer jeg ikke finner, selv om jeg er temmelig sikker på at de var der 1. juni 1880. Men når vi er oppe i samem tall som de offisielle, kan man ha en mistanke om at det også mangler personer i originalen.Et betydelig problem med disse tellingene er at mange norskfødte har fått vrengt navnene sine temmelig kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ang. amerikanske folketellinger:Man bør kanskje ikke anbefale en bok man ennå ikke har sett, men jeg tar andres rosende omtale i amazon.com for god fisk og har faktisk selv allerede bestilt den, nemlig:William Dollarhide: \i{The Census Book: A Genealogist’s Guide to Federal Census Facts, Schedules and Indexes}. Boka kom ut i juni 1999 og koster $24,95. ISBN 1877677981.Dollarhide har vært profesjonell slektsgransker i nesten 30 år og kan vel derfor formodes å ha laget et brukervennlig oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

En tilleggsopplysning:George G. Morgan har sin faste ukentlige spalte i «Ancestry Daily News» med tittelen “Along these lines. . .”. I dag [19. mai 2000] tar han for seg “The Basics of Using Federal Census Records”. Som innføring i amerikanske folketellinger er det en ganske nyttig artikkel.Og et tilleggsspørsmål:Ang. forvrengte navn. Vet noen hva medlemmer av familien Daae kalte seg i USA? Jeg leter etter tre Daae-brødre hvorav to garantert befinner seg i USA rundt 1900. Alle tre er imidlertid som sunket i jorden. En av dem er Ingolf Daae (f. [Måren] 04.02.1866). Han utvandret 25.04.1884, kom tilbake til Norge, men emigrerte for godt 18.10.1888. Ingolf bodde lenge i DeKalb (drøyt 100 km vest for Chicago), men skal ha flyttet inn til Chicago rundt århundreskiftet. Han var gift og hadde visstnok to barn. Slektninger i Norge hadde kontakt med ham til rundt århundreskiftet.Mannen bør i prinsippet være registrert i «The Illinois Statewide Marriage Index» som ifølge de opplysninger jeg har funnet på nettet, er “a project of the Illinois State Archives and the Illinois State Genealogical Society that seeks to index pre-1900 marriages for all Illinois counties”. Jeg tror imidlertid ikke at man har kommet så veldig langt forløpig. Og å begynne å lete etter ham i folketellingen av 1900, ville nok bli litt av en jobb: En nordmann med et mulig forvrengt navn i Chicago…Nå var jo DeKalb på 1800-tallet et relativt oversiktlig lite sted. Men folketellingen av 1890 er stort sett ødelagt i brann.Og Naeseths materiale rekker vel ikke så langt som til århundreskiftet.Flere gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.