Gå til innhold
Arkivverket

[#1287] FT 1801 1836 Rødøe - feilplasserte gårder


Gjest Asbjørn Schjølberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Schjølberg

Ved oppslag på gårder i Meløy sogn i 11801 får jeg riktignok treff på gårdsnavn, men flere er plassert i Lurøy sogn. Nærmere studier fører meg til at de 20 første gårdene oppført under Lurøy sogn er feilplassert og skal være i Meløy sogn - dette gjelder fra nummer 2055 til og med 2314. Kan det bekreftes at det er en feil her? Muligheten for at "geografien" var annerledes enn i dag er tatt hensyn til. Dog; Rødøy sogn ligger mellom de to nevnte og det ville være utrolig om gårder som i dag ligger i Meløy skulle vært under Lurøy i 1801. Da snarere under Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når det gjeld soknegrenser før, kan det ofte vera vanskeleg å sjå logikken. I utgangspunktet vil eg sei at det er rett. Me kontrollerte at folketalet i sokna var det same som i statistikk publisert i 1874. Er det feil er sjansen svært stor for at feilen oppstod då teljinga vert sett opp. Og då skal det ikkje rettast. Eg har ikkje lettvint tilgnag til originalen, så eg er ikkje sikker på at eg kjem til å kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.