Gå til innhold
Arkivverket

[#1290] Aarstad Papp i Bergen


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Har en ane som jobbet på Arstad Papp i Bergen på begynnelsen av 1800 tallet. Er det noen som vet litt om den bedriften? Jeg lurer på om det arbeidet mange det, hva de lagde o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil jeg gjerne ha litt opplysninger om hvor opplysningen finnes, for jeg kjenner ikke til at det har eksistert noen slik bedrift. Alvøen hadde sin papirfabrikk fra 1797 av. Langs Møllendalselven i Årstad var det en rekke møller, hvor man nok kunne lage et vidt spekter av produkter, og det var nok der og i Fløen man tidlig på 1800-tallet hadde fabrikkmessig produksjon. Seinere i hundreåret ble Årstad sterkt industrialisert i området rundt Solheimsviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Opplysningen kommer fra vigde i Bergen 1816 - 1911.Peder Andreas Jersin, arbeider ved Aarstad Pap giftet seg med Petronelle Gullaksdatter den 18.12. 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Peter Andreas Jersin var i følge kirkeboken "Arbeider i Aarstas Papiirmølle" der også hans tilkomne kone arbeidet.I peioden fra 1824 til 1853 var det hele sju stykker som giftet seg i St. Jørgen kirke som hadde en eller annen stilling knyttet til Aarstad Papirfabrik, eller Aarstad papirmølle.Dette tyder på at et i det minste i dette tidsrommet må ha blitt drevet fremstilling av papir i Årstad, sannsynligvis i området rundt Møllendalselven.Dette er nytt for oss. Er det noen som har opplysninger om dette, er derfor også vi svært interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Sagen skal ifølge Just Bing beskrive fabrikkar i Møllendal "først og fremst papirmøllen, anlagt av handelshuset Hofagent Janson & Søn i 1810 og begyndt i 1814. Der fabrikeres aarlig 1000-1100 ris grovt og fint papir og beskjæfties sedvanlig 12 personer ved denne mølle" (Just Bing: Aarstads historie, Bergen Historiske Forenings Skrifter, No. 28, 1922).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Er ein rask på avtrekkaren, så er ein rask på avtrekkaren. Min tilvising er nemleg frå eit særtrykk av det nemnde skriftet, og dermed stemmer sikkert ikkje sidereferansen med det. Men sætrykket er utgitt Bergen 1922. Sjå referanse i Bibsys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.