Gå til innhold
Arkivverket

[#1299] folketellinger


Gjest August Paus
 Del

Recommended Posts

Gjest August Paus

Jeg lurer på noe: Jeg har jo prøvet å søke i disse folketellingen, men det virker som ikke byene er tatt med. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Paus

Men det som er litt merkelig, er at mnage av mine (fremtredende) forfedre som levet i denne tiden ikke er med. Det er faktisk svært sjelden man finner noen av sine aner ved søk i folketellingne. Det hele virker på meg ganske så vilkårligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I litt eldre folketellinger er det min erfaring at slektsnavn ofte har måttet vike for patronymene. Kanskje du får flere treff om du bruker farsnavnet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis du gir oss noen navn og årstall, kan vi jo se om vi ikke har mer hell med oss i letingen.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest August Paus

Dessverre, dette er et generelt problem; det gjelder så mange. Dessuten har jeg ikke noe hehov for å finne dem, det finnes en masse litteraut, og jeg mine anetavler tilbake til 1300-tallet, men det hadde naturligvis vært artig å finne noen av mine forfedre i folketellingene, bl.a. kan jo se hele husstanden; navn på personalet og husmenn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Paus

Uff, her ble det endel stavefeil. Litteraut skal naturligvis være litteratur og "..har" mangler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Dagny Helen Pedersen Welle

Jeg har lett på folketellingene for Svelvik, og Strømmen i Vestfold fylke og finner at det er ting som ikke stemmer. Mine oldeforeldre Marcilius og julie Cristensen født i 1850 og 1853 hadde 7 barn, men står i folketellingen for 1900 oppført med 6 barn. Det er for så vidt greit fordi min farmor på den tiden var gift, men når jeg leter etter henne finner jeg at hun var født i 1865, men i følge min far er hun født i 1878. Det er riktig at min farfar het Gustav Pedersen, men ikke vet jeg hvor dere har fått opplysningene om deres barn fra, fordi her stemmer verken navn eller fødselsdata. så vidt jeg husker fra kirkebøkene jeg en gang så i da jeg var i Svelvik, så står det noe annet enn det som er lagt inn på digitalarkivet. Jeg lurer på hvorfor???Takk for svar. Hilsen Dagny Helen Pedersen Welle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det materialet fra folketellingene som er lagt ut her er bygd på de listene som utgjør selve folketellingene, og der er materialet enten gitt av personene selv, eller samlet inn av en dertil oppnevnt person. Selvsagt finnes det unøyaktigheter og uteglemmelser i originalmaterialet. Og i tillegg er det gjort en del tastefeil eller lesefeil ved innleggingen av materialet. Men så langt vi har kunnet kontrollere det, relativt få.I 1900-tellingen skal man oppgi tilstedeværende/midlertidig fraværende. Men en person som er gift og flyttet bort vil neppe bli oppfattet som "midlertidig" fraværende av familien. Hun skal følgelig ikke være med.Dersom man vil sette kontroll på gjengivelsen av tellingene, burde man kanskje gå til originalen, og ikke sammenholde med hva man har hørt eller mener en gang å ha sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at Paus' forfedre bodde i byene, f eks i Oslo-Christiania ? Forklaringen er da at DA ikke har materiale derfra fra så langt tilbake. Ellers må det tas forbehold om Paus' berømte forfedre fra 1300-tallet, i det minste hva angår selve slekten Paus. Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fødselsår må en ta med to klyper salt, Ved kontroll av kirkebøker- forhørsprotokoller - gravminner og andre skriftlige kilder er det ytterst skjelden at alder/årstall er like. Kan nevne at min bestemor lenge hadde fødselsår 1872,men da bestefar syntes at det kunne se ut som at hun burde ha pensjon fikk dei tak i dåpsattest .Der stod født 1868. Deres barn hadde også forskjellige etternavn,noen gårdsnavn andre patronymikon- Muntlige opplysninger er det stor grunn til å være sers skeptisk til,i tilleg var der dei som oppgav for liten alder for ikke å bli utskreven som soldat-motivene er således mange - Hilsen Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare kommentere Vigerusts innlegg: Selvfølgelig søkte jeg ikke på forfedre fra 1300-tallet, men personer som levet i de årene de omtalte folketellinger ble foretatt. Ingen av dem anvendte patronymer, så jeg er overbevist om at store deler av landet er forsømt. Kanskje er ikke folketellingene for Christiania, Aker og andre tilliggende kommuner lagt ut på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg regner med at de fleste har forstått at A. Paus er identisk med debattsidenes stadige plagånd, som vi så langt har registrert med innlegg under 22 forskjellige navn. Til opplysning for debattsidenes seriøse brukere: Vi har nå fått tilgang på hans egentlige navn, på hans hjemmesideadresse, hans epostadresser og telefonnummer. Han er født i september 1984, og bor på Eiksmarka i Bærum.Dersom noen skulle hatt interesse av å søke etter slekten Paus, ville man få 31 tilslag i 1801-tellingen på stavemåte PAUS, 1 på PAUSS og 10 på PAUSST. I 1865: 55 Paus, 14 Pauss, 10 Paust, i 1900 66 Paus, 23 Pauss og 23 Paust.Konklusjonen må vel da bli at det også skulle være mulig å finne personer fra de skikt som behager fjortisen fra Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har han ikke foreldre, denne pjokken? Ja, ikke til å drive slektsforskning på da, men få oppdragelse av.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vurderer å ta kontakt med foreldra og med skulen, om ikkje dette tek slutt. Me vurder er også å ta oss rett til å setja på rett namn på innlegg me veit det er feil namn på. Ut frå maskinloggen veit me kvar innlegg kjem frå. Men dette kan sjølsagt ikkje få tilbakevirkande kraft.Det er utruleg kva resultat dårleg oppdragelse kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vil tro at en telefon til foreldrene ville gjøre susen, ja. Og dersom det er flere som bruker falske identiteter, synes jeg absolutt dere burde sette på riktig navn.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.