Gå til innhold
Arkivverket

[#1304] Feil i Døypte i Bergen 1816-1894


Gjest Kari Blindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Blindheim

I tabellen frå kyrkjeboka "Døypte i Bergen" finn eg Jakobine/Jakobine Elvine (døypt 19 Desember 1876, uekte) to ganger etter kvarandre (nr. 16767 og 16768). Eg synes å huske at då eg såg i orignialen for ein del år siden, så fann eg berre ei jente kalt Jakobine rundt denne datoen, så her er det kanskje ei dobbelregistrering?I tillegg lurer eg på kvifor det ikkje står noko som helst av opplysninger i tillegg til fornavn på jenta, samt "Fødselstiftelsen" under merknader (dette er i samsvar med originalen, så vidt eg hugser.) Eg ser at for andre barn som er "uekte", så er det opplysninger om navn på foreldre. Har barnet blitt brakt inn for dåp uten at foreldrene er oppgitt? Kva er Fødselstiftelsen? Er det andre kjelder som kan ha opplysninger om foreldrene til Jakobine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sjekket originalen, og det er to Jakobine på rad der, den første Jakobine, født 5.desember, datter av ungkar murer Kristoffer Jacobsen, 20 år, Kinn, og pige Oline Andersden, 27 år, Kinn. Den andre Jakobine Elevine, født 11. desember 1876, datter av ungkar og sjømann Olaf Hansen, 24 år, Haugesund, og pige Else Fredrikke Jacobsen, 24 år, 19. rode nr. 86. (Det finnes tre ulike sett med kirkebøker/klokkerbøker for Fødselsstiftelsen - med varierende mengde informasjon.)Fødselsstiftelsen var forløperen for Kvinneklinikken (navneskifte 1926), og lå i sentrum, rett overfor rådhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Blindheim

Takk for hjelp! Eg leiter videre med utgangspunkt i Jakobine Elevine født 11 desember. Eg er ein smule forvirra over mora - frøken Else Fredrikke Jacobsen - som ikkje er å finne i hverken 1865 eller 1875-teljinga i Bergen. Samtidig har eg nokre ubekrefta opplysningar frå familie om at ho skulle heite Ulrikke Petrikke Jacobsen, som eg heller ikkje kan finne i teljingene. Dette blir ei utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.