Gå til innhold
Arkivverket

[#1309] Program for å dataregistrere døde i Lidar kirke, Ø


Gjest Torbjørn Falldalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Falldalen

Har tenktå sette meg til å registrere begravede i Lidar kirke i Øystre Slidre, Valdres.Hva slags program bør jeg bruke?Det er ei ung kirke så matrialet er foreløpig overkommelig for en nybegyner. fra 1900 - til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Døde er ei forholdsvis enkel kjelde å registrera. Eg vil sei bruk det du har. Kanskje du har excel? Eller Access om du har det. Eit kvart databasesystem duger. Elles finst det spesielle slektsgranskarprogram, som eg ikkje er god i, men som andre kan sei noko om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det finnes et DOS-program "DB87" utviklet av Dovre Data Arkiv [url="http://home.sol.no/~ddarkiv/>http://home.sol.no/~ddarkiv/ som er skreddersydd for formålet.Programmet koster noen hundrelapper, men du kan antakelig få det gratis hvis avskriften skjer som en aktivitet i Vestoppland Slektshistorielag - som dekker bla Valdres.Programmet skal ha visse fordeler ved korekturlesing og utskrift - men jeg har ikke brukt det selv. Når det gjelder begravede med forholdvis få felter pr person har Jan rett i at mange program der du kan lage en tabell kan brukes.Uansett vil jeg anbefale å ta en kikk på standard 4G (hos Dovre Data Arkiv) for å få noen gode råd ved avskrift, bla notasjon.Vil også anbefale at du kontakter Valdres Folkemuseum eller slektshistorielaget (vshl@lakenet.no) for å finne ut hva andre evt har gjort mht avskrift. Jeg er ikke sikker men hørte rykter om at det var noen som drev med avskrift i Slidre - prøv å kontakte Norodd Bergene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.