Gå til innhold
Arkivverket

[#1317] Takk for tingbøker!!


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Bare en takk for tingbøkene fra Inderøy, som nå er lagt inn i Digitalpensjonatet. Interessant lesning! Dette er kilder som ville vært nesten håpløst tidkrevende å sette seg inn i for en "hobbyslektsforsker" med full jobb og andre aktiviteter, så det er kjempefint at noen har tid til å dechiffrere tidligere tiders snirklete kråketær for oss. Håper på mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har skrevet av tingbøkene for perioden 1689 til 1700 også. Kanskje de også blir lagt ut i Digitalarkivet? Dessuten har jeg skrevet av noen skrifteprotokoller for samme området. Noen av disse er også lagt ut.Og for ordens skyld: jeg er også i full jobb (minst 10 timer pr. dag), og har et par andre hobbyer også......:-)Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Vi har i dag lagt ut seks nye tingbøker: Jo Rune Ugulen: Indre Sogn tingbok 2, 1652-1653; Jo Rune Ugulen: Indre Sogn tingbok 6, 1669; Jo Rune Ugulen: Indre Sogn tingbok 7, 1672; Håkon Aasheim: Nordhordland tingbok 1, 1642-1648; Håkon Aasheim: Nordhordland tingbok 2, 1648-1651 og Sunnhordland tingbok 1, 1648-1649, den siste fra Ættehistorisk institutt.Materialet er i denne omgang tilgjengelig fra hjemmesiden til Statsarkivet i Bergen: http://digitalarkivet.uib.no/sab/info.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Dette var gøy! Det skal bli interessant å sammenligne tingbøker og rettspraksis fra forskjellige tidsperioder og områder. Et spørsmål til Jo Rune: Finnes det bare bruddstykker fra Indre Sogn tingbøker på dette tidspunktet, eller kommer tingbøkene fra de mellomliggende periodene etterhvert? De mest interessante sakene kan jo strekke seg over flere ting, og det er jo morsomt å følge dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Tidlegare låg det ute fleire tingbøker frå Sunnhordland i Digitalarkivet. Desse kan eg no ikkje finna att. Er dei fjerna, eller er det eg som ser på feil plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Flott! Dette vert til god huelp, så takk skal de ha! Men låg ikkje nokre av tingbøkene ute tidlegare? Meiner hugsa at Shl-tingboka for 1663 (ialllfall) var søkbar i DA for eit år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi skal legge ut resten av det vi har fra før i løpet av denne uken. I tillegg regner vi med å skrive av et par nye i løpet av sommeren i et samarbeid med Ættehistorisk institutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til Sissil (og andre interesserte):Ja og nei:-) Den eldste tingboka for Indre Sogn er frå 1648-1652. Den er eg halvvegs i, men arbeidet går i rykk og napp. Det er mykje anna å gjera også:-) Det er einskilde lakuner også, slik at dei samanhengane periodane (før 1697) er 1648-1655, 1663, 1666-1667, 1669, 1672-1675, 1677, 1681-1690, 1692-1694 og 1696-1697. Målet er vel å få skrive av alle saman, men det vil ta tid.I tillegg vil eg i sommar halda fram med arbeidet med tingbøkene for Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg er fullstendig klar over at dette er et tidkrevende arbeid, og at det hender at omgivelsene krever at man gjør andre ting innimellom (jobb og hus/hagearbeid f.eks.....:-)Men det var veldig greit å få en slik oversikt. Dermed kan de som leter etter slekt i området slå opp etterhvert som tingbøkene blir lagt ut, mens "nysgjerrigper'er" som meg (som ikke har slekt i dette området), kan lese de sammenhengende periodene under ett. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.