Gå til innhold
Arkivverket

[#1320] Døde i Hordaland


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

Jeg forstår at dere har registrert døde i Hordaland og Sogn og Fjordane. Jeg lurer på om dere kan se om dere finner en i min familie som jeg ikke har klart å finne selv. Han het Jens Henrik Hansen (eller Andersen). Faren het Anders Hansen og Jens Henrik sine søsken brukte etternavnet Hansen, men Jens Henrik er oppført med navnet Andersen da han var konfirmert i Moster kirke, Finnås Prestegjeld oktober 1870. Han ble født, også i Moster, 2. feb. 1854.Mine spor forsvinner etter 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi er - i samarbeid med andre - i gang med å registrere døde i Hordaland og Sogn og Fjordane etter 1878. Vi er langt fra ferdig, og har ikke samlet databasene til en enhet som tillater samlet søk. Det er derfor en relativt omstendelig prosess å søke i hver database. Lettere er det vel å komme på sporet av Jens Henrik Hansen/Andersen om vi visste når foreldrene døde (melding til skifteretten om arvinger), og fra konfirmasjonen lar det seg normalt gjøre å følge personen til sesjon og videre til militær plassering i 22-års alder.Det er derfor i dette tilfellet lettere for oss å finne fornuftig svar gjennom tradisjonell søking, enn gjennom de foreløpig fragmentariske databasene. Alternativet er å smøre seg med tålmodighet, og vente på den komplette databasen for Hordaland, som kanskje ka se dagen lys mot slutten av dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mange takk for svar.Jeg vet ikke om det er riktig av meg å plage dere med dette, men dødstidspunktene kan jeg oppgi, siden det var nevnt. Faren, Anders Hansen, døde 15.12. 1904. Mora, Petronelle Marie Hansen, f. Sahl, døde 31.08. 1913. Jeg takker igjen for all hjelpsomhet, men forstår at jeg eventuelt må vente på at databasen over døde i Hordaland kommer, og ser fram til det. Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette var en nøtt!Da faren døde etetrlot han seg fire barn ifølge medlingen til skifteretten. Det må bety at Jens Henrik er død uten livsarvinger før faren.Jens Henrik står ikke i listen hos foreldrene ved folketellingen 1875. Jeg finner ham ikke registrert som død i Moster (og det har heller ikke man gjort i bygdebokarbeidet).Jens Henrik er ikke død i Bergen, heller ikke i Haugesund.Han er ikke registrert som sjømann i Bergen.Vi har ikke ungt mannskapslister for Finnås før i 1886, for seint for å kunne finne JH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mange takk for god hjelp. Selv om vi ikke har funnet svaret ennå, vet jeg i alle fall mer enn før. Jeg er spent på å se dødslistene for Hordaland og S&F når det blir ferdig. Takk igjen for hjelp, selv om spørsmålet var av liten allmenn interesse. Hilsen AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her kjem svaret. Fann han i døde for Askøy. Han døydde altså på Lille Damsgård på Laksevåg vel 20 år gamal:,2909,1873,Jens Henrik,Hansen,,,,f.8/2-1853,i Mosterhavn,d.L.Damsgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mange takk til Bjørn Davidsen. Dette må være mannen jeg søker. Fødsels-dagen og -stedet stemmer, men året var 1854 iflg. kirkeboka. Men slike feil forekommer jo ofte, i alle fall i folketellinger. Så konklusjonen må kunne aksepteres. Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.