Gå til innhold
Arkivverket

[#1323] Prestemanntallet av 1664-66


Gjest Per Arne Nerseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Nerseth

1) Jeg har stor nytte av prestemanntallet for 1666. Min slekt er fra Toten, og har vært ganske stedbunden så det er nokså enkelt å spore opp folk. Men jeg ser jo at det er temmelig mye feil i listene, og vet at man er i gang med korrektur på manntallet. Er det noen antydning om når det vil være ferdig?2) Jeg leter febrilsk etter garden Bjerke på Biri, men finner ingenting. (Leter etter Oluf Jensen Bjerke som jeg antar bodde på Biri. Kanskje jeg tar feil, men finner ingen Oluf Jensen som passer heller, Han skal være tett ved 90 år i 1666, men døde ikke før i 1669 etter hva jeg kan ellers kan finne ut av.)3) Jeg leter også etter garder på Stange på Hedemarken, spesielt Stor-Ree (Pernille Rasmusdtr, g. med lensmann på Toten 1669-1673, Lars Findsen Lunden (Lunna), skal være derfra). Det kan synes som om disse deler av Hedemark ikke er med i manntallet), mangler også Helgøya ("Øen Helge").Hvis noen vet noe mer om dette, så er jeg takknemlig for svar. Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1) Vi vil måtte registrere ferdig de bindene som mangler, og vi må ta korrektur. Dette vil ikke ha første prioritet, og vil neppe komme lant før i 2001.2) Dette var i utgangspunktet kartlegging av militære mannskaper, og vi ser fra andre steder i landet at man (naturlig nok) ikke har brydd seg mye om å ta med personer høyt oppe i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Nerseth

Oops, her var jeg for rask på labben.Takk for svar, kan nesten ikke vente på korrekturen. Når det gjelder gården Bjerke på Biri er det ikke bare gammel'n sjøl som mangler, men jeg ville tro det var flere andre på gården også. Jeg finner i det hele tatt ingen gård ved navn Bjerke (Birche/Bierche/...). Har prøvd alle de alternativene jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du er klar over at du i søk kan spesifisera Alle og får då lista alle, eller du kan spesifisera Børjar på og kan då skriva b og få lista alle som børjar på b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.