Gå til innhold
Arkivverket

[#1327] Ekstraskatten for Tromsø fogderi, 1763


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser av Asle Jonassens oversikt over dataregistrert kildemateriale (home.sol.no/~asjonass/kilder) at statsarkivet i Tromsø har dataregistrert ekstraskatten for Tromsø fogderi fra 1763. Hadde det vært mulig å få lagt ut det hos dere?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg fikk svar fra Statsarkivet i Tromsø i dag. I 1988 laget en av de ansatte der avskrifter av ekstraskatten for Troms fogderi, og til dette er det laget registre. Arbeidet er gjort i tekstfiler. Vi undersøker nå om det vil være i orden at filene blir overført til DA. I så fall legger vi dem ut som tekstfiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Oi! Tusen takk! Dette var over all forventning! Likevel; hadde det vært mulig å legge inn klikkbare lenker i starten av dokumentet, til de forskjellige prestegjeldene? Det hadde gjort det svært mye enklere å bla seg fram i dokumentet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Etter at jeg spredte ryktet om 1763-manntallet, har Troms-interesserte Tami Jenson i USA laget en søkeside for tellinga, som nok vil gjøre det langt lettere å bruke den. Den er ikke ferdig ennå, men stadig mer blir tilgjengelig på denne adressen: Lenke Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me skal nok få også denne i i det vanlege søkesystem til DA. Men sidan format ikkje er heilt enkelt, kan det ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Kari Larsen

I 2000 skrev Jan Oldervoll om 'Ekstraskatten for Tromsø fogderi, 1763' at det kunne ta tid å få denne søkbar i Digitalarkivet. Men det har visst ikke skjedd ennå. Eller tar jeg feil? Lenken nevnt i (5) er tydeligvis endret. Det er denne som gjelder nå på Tami Jensons side: http://www.troms-slekt.com/database/census_toc.htm Klikk på rett lenke der.Men den er jo ikke søkbar på person direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.